Gunstiger onderzoeksresultaten bij bemoeienis industrie

pijl

De resultaten van wetenschappelijke studies over voeding pakken vaker positief uit als de industrie bij het onderzoek betrokken was. Dat rapporteren Australische wetenschappers in Plos One. Ze analyseerden zo'n 1500 artikelen die in 2018 werden gepubliceerd in de tien meest geciteerde wetenschappelijke voedingstijdschriften.

Bij ruim 13% van de papers was de voedingsindustrie betrokken, bijvoorbeeld door het onderzoek te financieren of door belangenconflicten van de auteurs. 56% van die artikelen rapporteerden resultaten die gunstig waren voor de industrie. Hadden auteurs zelf (al dan niet financiële) banden met de industrie, dan was dit percentage zelfs 66%. Als de voedingsindustrie geen rol speelde bij de artikelen, pakten de resultaten in slechts 10% van de gevallen positief uit.

The Journal of Nutrition spant de kroon met industriële banden bij 28% van de artikelen. Redacteurs en medewerkers van het tijdschrift kregen bijvoorbeeld geld van grote spelers als DSM, Danone en Bayer en er is een lange lijst met grote voedingsbedrijven die 'partner' zijn van het blad. Ook Nutrition Reviews valt op, meldt NRC. Dit tijdschrift wordt uitgegeven door het International Life Sciences Institute (ILSI), dat betaald wordt door bedrijven die ongezonde producten maken, bijvoorbeeld Coca-Cola en Mars.

Naar aanleiding van de resultaten vragen de onderzoekers zich af hoe het zit met de transparantie van wetenschappelijke analyses als de industrie erbij betrokken is. Ze vinden het belangrijk dat wordt uitgezocht hoe we de integriteit en het openbaar belang van voedingsonderzoek kunnen beschermen en bewaken.

Thema's
Lees ook
Geen geld voor megaproject FoodSwitch Wageningen UR

Geen geld voor megaproject FoodSwitch Wageningen UR

Het FoodSwitch-voorstel van Wageningen UR zou zich gaan richten op persoonlijk uitgebalanceerde voeding, de hoogste efficiency bij het gebruik van eiwitten, circulariteit in voedselketens in combinatie met biotechnologie, kunstmatige intelligentie en robotica.

Meer consumenten kopen biologisch

Meer consumenten kopen biologisch

Consumenten kopen vaker biologisch. Uit onderzoek van GfK blijkt dat de aankoopfrequentie van biologische voedingsmiddelen in 2020 steeg met 7 procent. Dat meldt brancheorganisatie Bionext met een persbericht.

Test Aankoop: Vleesvervangers vervangen niet altijd vlees

Test Aankoop: Vleesvervangers vervangen niet altijd vlees

Vleesvervangers zijn niet altijd een volwaardig alternatief voor vlees. Naast ongezond hebben sommigen een te laag eiwit-, ijzer- of vitamine B12-gehalte. Dat concludeert de Belgische consumentenorganisatie Test Aankoop in een onderzoek naar vleesvervangers.