Hackathon challenge 3: Knellende plastic verpakkingen

2 september 2021

Beeld: Fauxels via Pexels

Auteur: Pauline van Schayck

Tijdens Food Technology op 1 en 2 december vindt de 3e editie van de hackathon Redesign Your Food Business plaats. EVMI presenteert daarvoor 3 challenges. Wil jij met je team de casus van vandaag, of een zelf bedachte challenge, oppakken tijdens Food Technology? Laat het ons weten!

Op 1 en 2 december organiseren Mikrocentrum en Vakblad EVMI (Alea Publishers), Food Technology 2021. Of het nu gaat om CO2-uitstoot, voedselveiligheid, ketentransparantie, gezonde voeding of clean label; de oplossingen worden geboden door nieuwe technologie en innovaties. 

Op deze beurs vindt de 3e editie van de hackathon Redesign Your Food Business plaats. Maximaal zes teams bestaande uit MBO - HBO - WO studenten en professionals werken aan concrete vraagstukken. Interesse om jouw organisatie te verbinden aan een event waarin innovatie, talentontwikkeling en kennisdeling centraal staan? Wil jij je verbinden aan een vraagstuk of supporter zijn? Of wil je een eigen vraagstuk insturen? Voor meer informatie surf je naar Redesign your Food Business of stuur een mail naar robert@hackathonmasters.com.

Samen met de redactie van EVMI heeft Food Technology drie casussen neergelegd. Hiervoor zoeken we bedrijven én studenten die een van deze casussen wil oppakken. Eigen ideeën aandragen kan ook.

Vandaag en de afgelopen twee weken presenteerden we de challenges op EVMI.nl. Klik hier voor challenge 1 en lees hier alles over challenge 2

Challenge 3 

Domein:      Duurzame en transparante keten

Challenge:  Knellende plastic verpakkingen

Milieuorganisaties, burgers en overheden: Iedereen wil het probleem van de groeiende hoeveelheid plastic afval oplossen. Sinds 3 juli 2021 zijn producten van wegwerpplastic verboden. Dit geldt in heel Europa voor rietjes, bestek, borden, ballonstokjes, watten- en roerstaafjes van plastic. Dit zouden de tien meest gevonden plastic producten op de Europese stranden zijn. Ook zit er vanaf die datum 15 cent statiegeld op kleine flesjes onder de 1 liter. Ondanks deze stappen blijft er nog veel ander plastic afval over, met name afkomstig van voedselverpakkingen.

Knelpunt

Ondanks alle initiatieven voor duurzame verpakkingen, blijft het aanbod plastic voedselverpakkingen onverminderd groot en neemt naar verwachting nog verder toe. Het gebruik van plastic kent allerlei bekende voordelen ten opzichte van andere verpakkingsmaterialen: het is (meestal) goedkoper, lichter, steviger en voldoet makkelijker aan eisen voor voedselveiligheid. Het recyclen van plastic tot nieuwe voedselverpakkingen blijft moeilijker dan het recyclen van andere materialen, waardoor nog steeds een groot deel van de verpakkingen niet gerecycled wordt. Veel bedrijven willen graag verduurzamen, maar weten niet precies hoe ze dat het beste kunnen doen. Of sterker nog, ze weten niet waar te beginnen. Verpakkingen zijn vaak de spil in een complex en uiterst efficiënt ingerichte productieketen. Het is niet bekend wat deze bedrijven precies weerhoudt van grotere stappen om te verduurzamen, oftewel waar de pijnpunten precies zitten. 

Het ontbrak nog aan goede data vanuit het bedrijfsleven over de pijnpunten in de voedings- en verpakkingsindustrie om plastic te verminderen. EVMI en Schuttelaar & Partners hebben die data eerder dit jaar verzameld in een brancheonderzoek. 

Uitdaging

De volgende stap is om de data uit te enquête te gebruiken om tot oplossingen van de knelpunten te komen. Veel consumenten willen graag minder plastic verpakkingen kopen en hebben behoefte aan een ruim aanbod alternatieven met zoveel mogelijk behoud van gemak. 

Voordelen

Het bedrijfsleven kan met gerichte oplossingen en veranderingen voorop lopen op regulering vanuit overheden.

Probleemstelling

Hoe kan de data uit de enquête van EVMI en Schuttelaar & Partners over de transitie naar minder plastic gebruikt worden om een volgende grote stap te zetten in de plastic reductie? Kies op basis van de data één belangrijk knelpunt uit en maak een actieplan om dit op te lossen.

Interesse om jouw organisatie te verbinden aan een event waarin innovatie, talentontwikkeling en kennisdeling centraal staan? Wil jij je verbinden aan dit vraagstuk of supporter zijn? Of wil je een eigen vraagstuk insturen? Voor meer informatie surf je naar Redesign your Food Business of stuur een mail naar robert@hackathonmasters.com.

Altijd op de hoogte blijven?