Hak levert met overname Peter van Halder nu ook koelverse groente

2 juni 2017

Groentefabrikant Hak neemt alle aandelen van Peter van Halder Grootverbruik BV uit Den Bosch over. Groentespecialist Peter van Halder verwerkt verse groenten (al dan niet panklaar bewerkt) en levert deze in grootverpakking aan professionele keukens bij onder meer zorginstellingen en restaurantketens. Door de overname kan HAK een nog grotere sleutelrol spelen in de sterke trend naar plantaardig eten. Met nieuwe koelverse productconcepten op basis van groenten en bonen wil de groentefabrikant consumenten helpen lekkerder en gemakkelijker groenten en peulvruchten te eten.

Koelverse groente

Peter van Halder blijft zelfstandig en onder eigen naam opereren. Met de overname krijgt Hak de productiefaciliteiten en het ontwikkelplatform om innovatie te versnellen en nieuwe groenteproducten op de markt te brengen in het koelvers segment voor retail. Hak kan deze zelf produceren en via het bestaande logistieke platform van Peter van Halder dagdagelijks uitleveren. Daarnaast krijgt Hak via Peter van Halder een entree om bestaande en nieuwe Hak-merkproducten af te zetten in Foodservice en Out-of-Home, de kanalen waarin het Bossche bedrijf actief is.

Volgens HAK ceo Timo Hoogeboom breidt het bedrijf met de overname definitief uit naar koelvers producten. Hak kiest om redenen van kwaliteitsborging en innovatiekracht voor volledige regie in de keten: van sourcing, productontwikkeling, productie en distributie tot verkoop en marketing.

De overname is inmiddels goedgekeurd door de Ondernemingsraad van de holding van HAK, Neerlands Glorie Groenten en Fruit BV. Beide partijen maken geen financiële details van de transactie bekend.

Jaarcijfers

Gelijktijdig met de aankondiging van de overname presenteerde HAK ook de jaarcijfers over 2016. HAK had in 2016 een vruchtbaar jaar en realiseerde een omzet van €76,8 miljoen euro waarbij de gecontinueerde omzet in de kernsegmenten groenten, peulvruchten en appelmoes groeide met 2 procent. De genormaliseerde EBITDA van €11,1 miljoen steeg met 9,9 procent. Evenals in 2015 was HAK leider en drijvende kracht in het segment bonen. De omzet steeg met iets meer dan 15 procent en lag daarmee boven de markt die 11 procent groeide, waardoor het markaandeel in peulvruchten groeide naar meer dan 36 procent.

Lees ook:

   

Altijd op de hoogte blijven?