HAK wil marktpositie in Duitsland versterken.

HAK Duits

Groentefabrikant HAK wil zijn positie op de Duitse markt versterken en zijn afzet fors laten groeien. Daarom heeft Neerlands Glorie Groente en Fruit B.V., de holding waar HAK deel van uitmaakt, een meerderheidsbelang van 51 procent genomen in de Duitse distributeur Foodeko uit Viersen.

HAK verkoopt al sinds 2013 haar producten op de Duitse markt via Foodeko dat ook de exclusieve distributie verzorgt in retail van onder andere De Ruijter, Morato en Heinz Sandwich spread. HAK is in Duitsland vooral succesvol met HAK appelmoes en rode kool met appelstukjes, en dan met name in het Noordwesten van Duitsland. Het bedrijf Foodeko realiseerde in 2016 een omzet van €19 miljoen.

Alle personeelsleden en ook de niet HAK-gerelateerde activiteiten van Foodeko gaan over naar de nieuwe joint-venture die verder gaat onder de naam HAK-foodeko GmbH. De overige aandelen blijven in handen van general manager Jens Wohlrab, tevens een van de oprichters van het bedrijf. Beide aandeelhouders hebben ambitieuze plannen en willen de activiteiten uitbouwen en de omzet in de komende vijf jaar verdubbelen.

Partijen maken geen financiële details van de transactie bekend. De Duitse autoriteit Bundeskartellamt heeft geen bezwaar gemaakt tegen de transactie.

Lees ook:

     
Lees ook
Campagne voor meer groente en fruit

Campagne voor meer groente en fruit

We eten te weinig groente en fruit in Nederland. Daarom startte 17 juli de landelijke campagne Geef kleur door, waarmee je iemand kunt nomineren voor een kistje groente en fruit. Het doel is om consumenten, gemeenten en organisaties op te roepen om de leefomgeving meer kleur te geven met groenten en fruit.

Tweede Nationale Groente- en Fruitdag

Tweede Nationale Groente- en Fruitdag

Op 14 oktober is het Nationale Groente- en Fruitdag. Hierbij worden Nederlanders opgeroepen om rond 16.00 uur tussendoor groenten en fruit te eten en mensen zo te enthousiasmeren om extra groenten en fruit te eten.

Unox brengt chipolataworstjes met groente op de markt

Unox brengt chipolataworstjes met groente op de markt

Unox brengt chipolataworstjes gemaakt met vlees én groente op de markt. De worstjes komen in de koeling van de supermarkt te liggen. De introductie is onderdeel van de ambitie van Unox om het assortiment toekomstbestendiger te maken met minder dierlijk vlees en meer groente.