Hein Schumacher nieuwe CEO van FrieslandCampina

Hein Schumacher

De raad van commissarissen van Koninklijke FrieslandCampina N.V. wil Hein Schumacher benoemen tot chief executive officer. Hij met de CEO functie vanaf 1 januari 2018 gaan vervullen. Schumacher volgt Roelof Joosten op, die deze functie op 31 december 2017 gaat neerleggen.

Schumacher is sinds 1 januari 2015 lid van de executive board en chief financial officer van FrieslandCampina. Daarvoor werkte hij onder andere bij Heinz, in zowel financiële als algemeen managementposities in Nederland, de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en China.

Roelof Joosten

De huidige CEO van FrieslandCampina Roelof Joosten vervult deze functie sinds 1 juni 2015. Joosten is sinds 2004 in dienst van FrieslandCampina. In 2012 werd hij lid van de executive board en was hij als chief operating officer verantwoordelijk voor de business group FrieslandCampina Ingredients.

Frans Keurentjes, voorzitter van de raad van commissarissen van Koninklijke FrieslandCampina N.V.: “Roelof heeft belangrijke veranderingen met de actualisering van de strategie route2020 en de recent aangekondigde vereenvoudiging van de organisatie in gang gezet. Daarnaast heeft onder Roelof’s leiding de afzet van onze kindervoeding met name in China zich sterk ontwikkeld. Als chief operating officer van FrieslandCampina Ingredients zag Roelof ongekende mogelijkheden voor de verwaarding van wei dat tegenwoordig een belangrijk bestanddeel is van onder andere kindervoeding. Wij zijn hem bijzonder dankbaar voor zijn inzet, betrokkenheid en resultaatgerichtheid gedurende al die jaren. We gaan nu een fase in waarin onze prioriteit ligt bij het snel en adequaat inspelen op marktontwikkelingen. Met Hein Schumacher hebben we een ervaren leider uit eigen huis. Zijn ervaringen en inzichten zullen FrieslandCampina zowel operationeel als commercieel verder versterken en zo duurzaam meer waarde voor de leden-melkveehouders realiseren.”

Toonaangevende zuivelonderneming

Hein Schumacher: “FrieslandCampina is een van de toonaangevende zuivelondernemingen in de wereld. Die positie is tot stand gekomen dankzij de inzet van onze medewerkers en leden-melkveehouders. Het is een voorrecht om leiding te mogen geven aan deze prachtige onderneming en de organisatie naar een volgende fase te brengen. Scherp en snel inspelen op vragen en eisen van consumenten en klanten over de hele wereld is prioriteit. Met relevante en voedzame zuivelproducten die op transparante en duurzame wijze worden geproduceerd door de hele keten heen: van gras tot glas. FrieslandCampina kan dat als geen ander.”

Roelof-Joosten-300x226 Roelof Joosten

Veranderingsproces

Roelof Joosten: “FrieslandCampina zit in een veranderingsproces waarin we de slagvaardigheid van de onderneming verder vergroten. Dat realiseren we met een vereenvoudiging van de organisatie en een grotere zelfstandigheid van de vier nieuw te vormen wereldwijde business groups. Ook zetten we nadrukkelijker in op de waarde die onze gespecialiseerde voeding en onze consumentenmerken kunnen bieden. De omvang van de executive board wordt hierbij teruggebracht van zes naar twee personen. Daarbij hebben wij gedurfd te kijken naar onze eigen rollen en verantwoordelijkheden. Ik heb dan ook besloten aan het eind van dit jaar het stokje over te dragen aan Hein. De gedrevenheid en slagkracht van Hein zijn kwaliteiten die bij uitstek passen bij deze nieuwe fase voor ons bedrijf. Het was voor mij persoonlijk geen makkelijk besluit, want ik heb altijd met veel passie gewerkt bij FrieslandCampina.”

De centrale ondernemingsraad van FrieslandCampina is advies gevraagd over de benoeming. Over de opvolging van Hein Schumacher zal in een later stadium een mededeling worden gedaan.

Lees ook:

     
Lees ook
Omzet en winst FrieslandCampina verbeteren in eerste halfjaar 2022

Omzet en winst FrieslandCampina verbeteren in eerste halfjaar 2022

De omzet en winst van FrieslandCampina zijn in het eerste halfjaar van 2022 verbetert, meldt het bedrijf in een halfjaarbericht. De netto-omzet steeg met 19,4 procent naar 6,6 miljard euro. In de eerste helft van 2021 was dat 5,5 miljard euro.

Melkprijs stijgt naar recordhoogte

Melkprijs stijgt naar recordhoogte

De prijs die boeren voor melk krijgen ligt bijna twee keer zo hoog als een jaar geleden. FrieslandCampina hanteert in juli een garantieprijs van 60 cent per liter. Nooit eerder betaalde het bedrijf zoveel voor een liter melk.

Samenwerking FrieslandCampina en De Nieuwe Melkboer

Samenwerking FrieslandCampina en De Nieuwe Melkboer

FrieslandCampina en De Nieuwe Melkboer gaan samenwerken. Gezamenlijk gaan de bedrijven verder met het ontwikkelen van een lokale keten voor plantaardige zuivelalternatieven met een goed verdienmodel voor de boer.