Heineken introduceert H41 in Nederland

7 april 2016

Heineken komt in Nederland met een nieuw eigen pils op de markt. Dat is 24 jaar niet meer gebeurd. H41 moet het antwoord van Heineken worden op het steeds populairder wordende streekbier met een verhaal.

De brouwer gebruikt voor het nieuwe pils een wilde gistsoort die zes jaar geleden is ontdekt in Patagonië, meldt Heineken. Het gaat om Saccharomyces Eubayanus, dat een verre familie is van het pilsgist wat Heineken gebruikt. Hierdoor zijn andere smaken in pils mogelijk. De brouwer heeft de exclusieve rechten gekocht voor het gebruik buiten Argentinië.

Nieuwe Heineken

Heineken is sinds 1992 niet meer met een nieuw bier onder Heineken-merk gekomen. De laatste introductie was Tarwebok en Heineken Light, maar deze laatste kwam alleen in de VS op de markt. Sindsdien zijn nog wel Heineken Extra Cold en Extra Vers geïntroduceerd, maar dat zijn variaties op het bestaande bier.

Ambacht weer terug

De pilsmarkt loopt al jaren terug, maar streekbiertjes van lokale brouwerijen met een verhaal worden steeds populairder. Met Heineken H41 moet het ambacht en de smaakbeleving bij de brouwerij weer centraal komen, ook in de marketingcampagne. De H staat voor Heineken en 41 voor de zuiderbreedtegraad op aarde, waar de zeldzame gist is ontdekt.

Beperkt in de horeca

Het lagerbiertje heeft volgens de brouwer een volle smaak met kruidige componenten en frisse fruitige ondertonen. Het is wat ale-achtig en lijkt op blond abdijbier. Het komt vanaf 18 april op de Nederlandse markt, op de tap en in 33cl flesjes; eerst in speciaal geselecteerde horecazaken, en pas later in de retail.

Ook in Italië

Behalve in Nederland wordt het vooralsnog verder alleen in Italië op de markt gebracht. Als het een succes wordt zullen andere landen snel volgen.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?