Heineken neemt Texelse Bierbrouwerij over

Texelse bierbrouwerij_foto persbericht

Foto: Texelse Bierbrouwerij

Heineken Nederland heeft de Texelse Bierbrouwerij overgenomen. De Texelse bierbrouwer verwacht door de overname verder te kunnen groeien. Heineken zal de bieren van de Texelse brouwerij nog beter beschikbaar maken. Over de overname zijn geen financiële details bekend gemaakt.

“Samen met Heineken gaan we de grenzen van ons succes verleggen”, zegt algemeen directeur Cor Honkoop van de Texelse Bierbrouwerij. “Om in de toekomst aan die sterk groeiende consumentenbehoefte te kunnen voldoen en om de Texelse Bierbrouwerij verder te professionaliseren is Heineken voor ons de ideale strategische partner." Hans Böhm, CEO van Heineken in Nederland noemt de de komst van de Texelse Bierbrouwerij "een welkome uitbreiding in het groeiende speciaalbiersegment." 

Texels Bier

De Texelse Bierbrouwerij startte twintig jaar geleden. Met zo’n tachtig medewerkers brouwt en verkoopt de brouwerij dertien speciaalbieren, waaronder het bekroonde Texels Skuumkoppe. Het bedrijf blijft autonoom en gevestigd op Texel. Honkoop. “We blijven het vanuit hier met dezelfde groep mensen doen, daar verandert niets aan. Ook blijven we zelfstandig alle groothandel- en retailklanten bedienen. Natuurlijk gaan we met Heineken wel nauwer samen optrekken om de horecamarkt beter te bedienen. Daarnaast gaan we samen kijken naar een duurzame oplossing om de brouwcapaciteit te vergroten want de Texelse Bierbrouwerij zit inmiddels aan de randen van wat ze aankan. We groeien simpelweg uit onze jas”.  

Speciaalbier

Heineken was al langer gecharmeerd van de Texelse Bierbrouwerij. Allereerst vanwege de unieke propositie die de brouwerij heeft. Skuumkoppe is een tarwebier, een domein waar Heineken relatief klein vertegenwoordigd is. Ook de andere twaalf toegankelijke speciaalbieren hebben een unieke signatuur.  Daarnaast heeft het een merk een enorm groeipotentieel. 

Bron: Texelse Bierbrouwerij

 

Lees ook
Bierverkoop in 2020 daalde met 14 procent

Bierverkoop in 2020 daalde met 14 procent

Het coronavirus en de daarbij horende maatregelen hebben een groot effect gehad op de bierverkoop in 2020. Deze daalde met 14 procent ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementensector daalde verkopen met 58 procent. Nederlandse Brouwers spreekt van een rampjaar.

Coronacrisis raakt brouwerijen

Coronacrisis raakt brouwerijen

Sinds de start van de coronacrisis zien Nederlandse brouwerijen de omzet dalen. Zo ook in november. De bierverkoop was met 25,8 procent een stuk lager dan in november vorig jaar. De thuisconsumptie nam met 7,5 procent toe, maar de horeca nam met 92 procent af. Vereniging Nederlandse Brouwers maakt zich grote zorgen.

Gulpener wint Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap

Gulpener wint Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap

Gulpener Bierbrouwerij BV won 25 november de Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap 2020. "Gulpener Bierbrouwerij staat voor duurzaamheid, ambitie en eerlijkheid en maakt deze visie waar door klimaatneutraal bier te produceren binnen hun familiebedrijf”, aldus de jury van de Koning Willem I Prijs.