Heineken opent The Heineken Bakery

Heineken brood

Binnenkort opent Heineken een eigen bakkerij in Amsterdam, The Heineken Bakery. Deze tijdelijke bakkerswinkel gebruikt voor het bakken A-gist. Dit is hetzelfde geheime ingrediënt waarmee Heineken het bier brouwt. Heineken werkt voor de pop-up bakkerij samen met Meester Boulanger Mark Plaating.

The Heineken Bakery

The Heineken Bakery verkoopt de broden voor €2 per stuk. De volledige opbrengst wordt geschonken aan de Nederlandse Bakkersgilde. Van 18 tot en met 21 maart 2017 is The Heineken Bakery iedere dag geopend van 12.00 - 21.00 uur aan de Vijzelgracht 37hs te Amsterdam.

A-gist

Volgens Willem van Waesberghe, Meesterbrouwer Heineken gebruikt Heineken het A-gist al sinds het eind van de negentiende eeuw. “We brouwen al enorm lang met A-gist en hebben veel kennis opgedaan hoe we hiermee het beste pilsener kunnen maken. Dat we met A-gist lekker bier kunnen brouwen wisten we natuurlijk, maar eens in de zoveel tijd bleef de vraag komen; wat zouden we er nog meer mee kunnen? En als je aan gist denkt, kom je al snel bij brood. We hebben ons geheime ingrediënt dan ook met hoge uitzondering gegeven aan een van de beste Meester Boulangers van Nederland.”

Brood met een lekkere bite

Meester Boulanger Mark Plaating is bekend om zijn werk met unieke en natuurlijke ingrediënten: “Toen Heineken mij vroeg voor deze samenwerking, heb ik geen seconde getwijfeld, zo’n interessante uitdaging ga ik natuurlijk niet uit de weg. Het was nog best spannend aangezien de A-gist van Heineken een heel ander soort gist is dan dat ik normaal voor mijn broden gebruik. Bakkersgist is ontwikkeld om snel veel volume te creëren. De A-gist echter komt veel trager op gang, ik heb er zelfs een stoeltje bij gepakt. Hierdoor zit er veel meer smaak aan het brood. Na veel experimenteren denk ik dat we erin geslaagd zijn om een fantastisch brood te maken, een allemansvriend met een lekkere bite en een licht frisje”.

Lees ook:

Lees ook
Corona veroorzaakt daling bierverkoop AB InBev en Heineken

Corona veroorzaakt daling bierverkoop AB InBev en Heineken

De coronacrisis zorgde de afgelopen maanden voor een daling van de bierverkoop van de grote brouwerijen AB InBev en Heineken. In veel landen sloot de horeca vanwege het coronavirus de deuren, wat een negatief effect had op de verkoop van bier. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van beide brouwerijen.

Ondanks coronacrisis toename aantal brouwerijen

Ondanks coronacrisis toename aantal brouwerijen

Ondanks de coronacrisis groeit het aantal bierbrouwerijen in Nederland. Dit jaar kwamen er tot nu toe 13 brouwerijen bij. Bierista.nl, een biercommunity van bierexperts, verwacht niet dat deze groei nog verder door gaat zetten. Alain Schepers ban Bierista denkt dat het hoogtepunt van de bierrevolutie is bereikt en voorziet een daling van het aantal...

Palm bracht Swinkels (Bavaria) niet wat het hoopte

Palm bracht Swinkels (Bavaria) niet wat het hoopte

Een verslikking, zo noemt het Belgische weekblad Trends de overname van de Belgische brouwerij Palm door Swinkels Family Brewers. De gewenste resultaten van vooral Palm bleven de afgelopen vier jaar uit. Swinkels, dat tot 2018 Bavaria heette, waardeert de Belgische tak af en leed daardoor vorig jaar een nettoverlies van €5,3 miljoen.