Heineken reorganiseert regio’s en bestuur

31 maart 2015

Heineken gaat wereldwijd de structuur herschikken. Regio's worden samengevoegd en ook wordt een aantal bestuursfuncties gebundeld. Dit om de strategische doelstellingen sneller te bereiken en sneller in te kunnen spelen op groeimogelijkheden. De nieuwe indeling gaat per 1 juli in.

Dat meldt De Financiële Telegraaf. De belangrijkste wijziging is de indeling van activiteiten in 4 geografische regio's. Het onderscheid in West-Europa en Centraal- en Oost-Europa vervalt. In plaats daarvan komt er één Europese markt met de EU als primair aandachtsgebied.

De brouwer voegt de activiteiten in Afrika en het Midden-Oosten samen met die in Rusland en Wit-Rusland tot de nieuwe regio ‘Afrika, Midden-Oosten en Oost-Europa’. De bedrijfsstructuur in 'Americas' en 'Asia Pacific' blijft in huidige vorm bestaan.

Bestuurswijzigingen

In het bestuur verandert ook het een en ander. Jan Derck van Karnebeek krijgt de nieuwe functie 'chief commercial officer'. Hierin worden de voorheen aparte activiteiten op het gebied van marketing en verkoop samengevoegd. De aparte functie 'chief strategy officer', sinds 2013 vervuld door Chris Barrow, verdwijnt op termijn. Barrow verlaat Heineken in juli.

Ook Alexis Nasard vertrekt bij Heineken. Hij is sinds maart 2013 'regional president' voor West-Europa en bovendien 'global chief marketing officer'. Hij vertrekt op 30 juni.

Siep Hiemstra, de huidige topman voor Afrika en het Midden-Oosten, gaat in augustus met pensioen. Hij blijft wel verbonden aan Heineken als bestuurslid bij Nigerian Breweries en United Breweries in India.

Heineken verwacht dat de reorganisatie het bedrijf op de middellange termijn helpt bij de doelstelling om de geconsolideerde operationele marge (beia) met 40 basispunten per jaar te verbeteren.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?