Heineken sluit miljardendeal met Chinese bierbrouwer

Heineken koopt voor 2,6 miljard euro een belang van 40 procent in China Resources Beer Holdings (CR Beer), de Chinese marktleider. China is de grootste biermarkt ter wereld, waar het merk Heineken een marktaandeel van 0.5 procent heeft. Door samen te werken met CR Beer wil Heineken dit veranderen. De 90 brouwerijen van CR Beer gaan nu ook Heineken produceren. Dit betekent dat Heineken in heel China verkrijgbaar wordt. Nu is Heineken slechts beperkt verkrijgbaar.

CR Beer

CR Beer produceert voornamelijk doorsnee bier. De consumptie van dit bier daalt in China terwijl de verkoop van luxe bier stijgt. Heineken richt zich op dat segment. De bedrijven gaan nog onderzoeken of andere biermerken van Heineken, zoals Amstel en Desperados, ook op de Chinese markt komen.

Het bekendste bier van CR Beer is Snow, Xuehua in het Chinees. Heineken krijgt het recht om dit populaire bier buiten China te gaan verkopen. Tot nu toe is dat biermerk vrijwel alleen verkrijgbaar in China. Heineken wil proberen om het bier ook elders te verkopen.

China Resources Enterprise

De overige 60 procent van de aandelen van CR Beer blijft in handen van China Resources Enterprise (CRE). CRE verwerft voor 464 miljoen euro een belang van 0,9 procent in Heineken. Heineken wordt exclusief partner wordt van CRE. Voor 264 miljoen worden de Chinese activiteiten van Heineken ondergebracht bij CR Beer. De deal is nog niet definitief. Heineken onderzoekt nog de boeken van CR Beer. Ook moeten de Chinese mededingingsautoriteiten in China de deal nog goedkeuren.

 
Lees ook
Bierverkoop in 2020 daalde met 14 procent

Bierverkoop in 2020 daalde met 14 procent

Het coronavirus en de daarbij horende maatregelen hebben een groot effect gehad op de bierverkoop in 2020. Deze daalde met 14 procent ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementensector daalden de verkopen zelfs met 58 procent. Nederlandse Brouwers spreekt van een rampjaar.

Coronacrisis raakt brouwerijen

Coronacrisis raakt brouwerijen

Sinds de start van de coronacrisis zien Nederlandse brouwerijen de omzet dalen. Zo ook in november. De bierverkoop was met 25,8 procent een stuk lager dan in november vorig jaar. De thuisconsumptie nam met 7,5 procent toe, maar de horeca nam met 92 procent af. Vereniging Nederlandse Brouwers maakt zich grote zorgen.

Nooit meer Chinese namaak-jenever, wodka of wijn

Nooit meer Chinese namaak-jenever, wodka of wijn

Per 1 januari 2021 zijn 100 Europese producten met een beschermde geografische aanduiding (BGA) ook in China wettelijk beschermd tegen misbruik en namaak. Dat is het resultaat van de "eerste economische en commerciële deal ooit gesloten" tussen de EU en China, aldus EU-rapporteur Iuliu Winkler.