Heinz sluit productie in Turnhout

TURNHOUT – H.J. Heinz gaat zijn Belgische productielocatie in Turnhout sluiten. Daarmee komen zo’n 150 arbeidsplaatsen in de productie en 45 kantoorbanen te vervallen.

Het Amerikaanse bedrijf wil de productie vooral overhevelen naar het Engelse Telford en enkele onderaannemers. Dit omdat de loonkosten dan lager uitpakken. Dat meldt deredactie.be.

'Overcapaciteit

“We zijn tot dit moeilijke, maar noodzakelijke voorstel gekomen om de foodserviceproductie voor Heinz in heel Europa te versterken en overcapaciteit te reduceren”, stelt het bedrijf in het AD.

Eind oktober was er al onrust bij Heinz, toen bekend werd dat het contract met McDonald’s werd opgezegd. Dit naar verluidt omdat Heinz een topman had aangesteld die van Burger King kwam.

Portieverpakkingen

Heinz produceert in Turnhout vooral portieverpakkingen sauzen, waaronder de SqueezeMe-verpakking. Afnemers zijn vooral fastfoodketens.

De sluiting van de Turnhoutse vestiging zal eind 2014 een feit moeten zijn. Voor de Nederlandse vestiging in Elst, de grootste ketchupfabriek van Europa, heeft de sluiting geen gevolgen.

Eerder al ontslagen

In september maakte het bedrijf bekend nog in 2013 wereldwijd honderden banen te schrappen, waaronder 180 in Nederland. 50 banen verdwenen bij het pas geopende Europese Innovatie- en Onderzoekscentrum (HIC) in Nijmegen. Daar werkten toen 170 mensen.

Lees ook:

Meer over
Lees ook
Heinz introduceert Ketchup Kaviaar

Heinz introduceert Ketchup Kaviaar

Heinz viert dit jaar haar 150e verjaardag en introduceert ter gelegenheid hiervan Ketchup Kaviaar. Op de door Heinz zelf uitgeroepen Nationale Tostidag is de kaviaar gemaakt van tomatenketchup exclusief te winnen via de socialmediakanalen van Heinz. De Ketchup Kaviaar bestaat uit kleine parels van Tomato Ketchup die gebruikt kunnen worden om bijvoorbeeld...

Stapsgewijs suiker reduceren

Stapsgewijs suiker reduceren

Kraft Heinz is al meer dan dertig jaar bezig met het reduceren van suiker en zout in haar producten. Lange tijd deed men dit enkel met kleine stapjes, om consumenten langzaam te laten wennen aan een nieuwe smaak. Voor een aantal klassiekers, iconische producten, geldt dit nog steeds. Daarnaast is een nieuwe strategie ontwikkeld, waarbij het suiker-...