Heks’nkaas daagt Witte Wieven om smaak

Heksenkaas BV (producent van Heks’nkaas) is een juridische procedure gestart tegen Smilde Foods. Volgens Heksenkaas lijkt de smaak en geur van De Witte Wievenkaas van Smilde te veel op Heks’nkaas.

Heksenkaas uit Oldenzaal doet een beroep op een uitspraak uit 2006 van de Hoge Raad, waarin aan de geur van een parfum bescherming tegen namaak werd gegeven. Dit op basis van het auteursrecht. Het maakte volgens de Hoge Raad daarbij geen verschil dat een geur niet zichtbaar is en alleen geroken kan worden.

Het is voor het eerst dat een bedrijf een beroep doet op auteursrecht om een smaakkopie aan te pakken, meldt Levensmiddelenkrant.

Heks’nkaas doet het sinds de introductie in 2012, goed. Het was vorig jaar Gekozen Product van het Jaar in de categorie kaas en won in dezelfde categorie ook de Wheel of Retail consumentenprijs. De smeerkaasdip maakte oorspronkelijk deel uit van de Zuivelhoeve maar is inmiddels een zelfstandig bedrijf.

‘Creatief proces’

Het bedrijf presenteert Heks'nkaas als 'de enige echte smeerdip met roomkaas, verse kruiden én een tikje magie'.

"We weten dat het succes van ons product met name te danken is aan de bijzondere en originele smaak van Heks’nkaas”, zegt directeur Michel Wildenborg. Die smaak is in zijn ogen het resultaat van een intensief en complex creatief proces. Er zijn altijd bedrijven die in plaats van zelf creëren, kiezen voor kopiëren, stelt hij.

Witte Wievenkaas van Smilde Foods uit Heerenveen is naar verluidt uitsluitend verkrijgbaar bij Aldi en is daar ongeveer een euro goedkoper dan Heks’n kaas.

Wildenborg zegt vertrouwen te hebben in de uitkomst van de procedure tegen Smilde Foods. Wanneer het geding dient, is nog onbekend.

Lees ook:

Wijnmaker Gort daagt Hema om etiket met tulp (20 januari 2014)

Alpro beste productintroductie 2012 (28 mei 2013)

Minder food bij Gekozen Product van het Jaar (13 februari 2013)

Koppert Cress waarschuwt voor namaak (16 augustus 2011)

Lidl-emmertje inbreuk op Zuivelhoeve (28 augustis 2009)

Lees ook
‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

Yummy Veggie Candy van Let’s is door de Nederlandse consument gekozen als meest misleidende product van 2021. Daarmee wint het de jaarlijkse Gouden Windei verkiezing van voedselwaakhond foodwatch.

Dit zijn de kandidaten voor de Gouden Windei-verkiezing 2021

Dit zijn de kandidaten voor de Gouden Windei-verkiezing 2021

Foodwatch maakt de nominaties bekend voor het Gouden Windei 2021, de verkiezing voor meest misleidende voedselproduct van het jaar. De drie kandidaten zijn: de recyclebare kroepoekzakken van Conimex, de ‘Poké Bowl met lekker veel groente’ van Knorr en ‘Veggie candy - let’s make if fun. Better. Yum!’ van Let’s.

Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

De Consumentenbond pleit voor richtlijnen om misleiding en onduidelijkheid tegen te gaan rondom de termen ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten. Er moeten helderen regels komen, net als in Frankrijk, Engeland en Ierland, luidt het verzoek.