Heks’nkaas daagt Witte Wieven om smaak

Heksenkaas BV (producent van Heks’nkaas) is een juridische procedure gestart tegen Smilde Foods. Volgens Heksenkaas lijkt de smaak en geur van De Witte Wievenkaas van Smilde te veel op Heks’nkaas.

Heksenkaas uit Oldenzaal doet een beroep op een uitspraak uit 2006 van de Hoge Raad, waarin aan de geur van een parfum bescherming tegen namaak werd gegeven. Dit op basis van het auteursrecht. Het maakte volgens de Hoge Raad daarbij geen verschil dat een geur niet zichtbaar is en alleen geroken kan worden.

Het is voor het eerst dat een bedrijf een beroep doet op auteursrecht om een smaakkopie aan te pakken, meldt Levensmiddelenkrant.

Heks’nkaas doet het sinds de introductie in 2012, goed. Het was vorig jaar Gekozen Product van het Jaar in de categorie kaas en won in dezelfde categorie ook de Wheel of Retail consumentenprijs. De smeerkaasdip maakte oorspronkelijk deel uit van de Zuivelhoeve maar is inmiddels een zelfstandig bedrijf.

‘Creatief proces’

Het bedrijf presenteert Heks'nkaas als 'de enige echte smeerdip met roomkaas, verse kruiden én een tikje magie'.

"We weten dat het succes van ons product met name te danken is aan de bijzondere en originele smaak van Heks’nkaas”, zegt directeur Michel Wildenborg. Die smaak is in zijn ogen het resultaat van een intensief en complex creatief proces. Er zijn altijd bedrijven die in plaats van zelf creëren, kiezen voor kopiëren, stelt hij.

Witte Wievenkaas van Smilde Foods uit Heerenveen is naar verluidt uitsluitend verkrijgbaar bij Aldi en is daar ongeveer een euro goedkoper dan Heks’n kaas.

Wildenborg zegt vertrouwen te hebben in de uitkomst van de procedure tegen Smilde Foods. Wanneer het geding dient, is nog onbekend.

Lees ook:

Wijnmaker Gort daagt Hema om etiket met tulp (20 januari 2014)

Alpro beste productintroductie 2012 (28 mei 2013)

Minder food bij Gekozen Product van het Jaar (13 februari 2013)

Koppert Cress waarschuwt voor namaak (16 augustus 2011)

Lidl-emmertje inbreuk op Zuivelhoeve (28 augustis 2009)

Lees ook
Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

Producten met witte bloem erin op de verpakking ‘volkoren’ noemen, is misleidend. Dat oordeelde de Reclame Code Commissie vorige week. Onder meer Albert Heijn, Bolletje en Jumbo zouden hun klanten op deze manier misleiden.

'Vanille' wordt 'vanillesmaak'

'Vanille' wordt 'vanillesmaak'

Alle grote producenten, waaronder Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Arla, Superunie, Plus, Zuivelhoeve, Dirk en Dekamarkt, gaan hun vanilleproducten aanpassen naar aanleiding van de klachtenprocedure die Foodwatch vorige maand won tegen FrieslandCampina over vanillevla zonder vanille. Dat maakt foodwatch bekend.In de door Foodwatch tegen FrieslandCampina...

FrieslandCampina verliest beroep RCC over vanilevla zonder vanille

FrieslandCampina verliest beroep RCC over vanilevla zonder vanille

In vanillevla moet ook echt vanille zitten of er moet duidelijk op de verpakking staan dat het alleen om een (kunstmatig) smaakje gaat. Die uitspraak deed het College van Beroep van de Reclame Code Commissie (RCC) deze week. Dat is nogal wat: tachtig procent van vla met vanille bevat geen vanille maar smaakt er wel naar.  Het College van Beroep...

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren