Heks’nkaas daagt Witte Wieven om smaak

Heksenkaas BV (producent van Heks’nkaas) is een juridische procedure gestart tegen Smilde Foods. Volgens Heksenkaas lijkt de smaak en geur van De Witte Wievenkaas van Smilde te veel op Heks’nkaas.

Heksenkaas uit Oldenzaal doet een beroep op een uitspraak uit 2006 van de Hoge Raad, waarin aan de geur van een parfum bescherming tegen namaak werd gegeven. Dit op basis van het auteursrecht. Het maakte volgens de Hoge Raad daarbij geen verschil dat een geur niet zichtbaar is en alleen geroken kan worden.

Het is voor het eerst dat een bedrijf een beroep doet op auteursrecht om een smaakkopie aan te pakken, meldt Levensmiddelenkrant.

Heks’nkaas doet het sinds de introductie in 2012, goed. Het was vorig jaar Gekozen Product van het Jaar in de categorie kaas en won in dezelfde categorie ook de Wheel of Retail consumentenprijs. De smeerkaasdip maakte oorspronkelijk deel uit van de Zuivelhoeve maar is inmiddels een zelfstandig bedrijf.

‘Creatief proces’

Het bedrijf presenteert Heks'nkaas als 'de enige echte smeerdip met roomkaas, verse kruiden én een tikje magie'.

"We weten dat het succes van ons product met name te danken is aan de bijzondere en originele smaak van Heks’nkaas”, zegt directeur Michel Wildenborg. Die smaak is in zijn ogen het resultaat van een intensief en complex creatief proces. Er zijn altijd bedrijven die in plaats van zelf creëren, kiezen voor kopiëren, stelt hij.

Witte Wievenkaas van Smilde Foods uit Heerenveen is naar verluidt uitsluitend verkrijgbaar bij Aldi en is daar ongeveer een euro goedkoper dan Heks’n kaas.

Wildenborg zegt vertrouwen te hebben in de uitkomst van de procedure tegen Smilde Foods. Wanneer het geding dient, is nog onbekend.

Lees ook:

Wijnmaker Gort daagt Hema om etiket met tulp (20 januari 2014)

Alpro beste productintroductie 2012 (28 mei 2013)

Minder food bij Gekozen Product van het Jaar (13 februari 2013)

Koppert Cress waarschuwt voor namaak (16 augustus 2011)

Lidl-emmertje inbreuk op Zuivelhoeve (28 augustis 2009)

Lees ook
Stop de ‘gezonde’ nep op verpakkingen met tegenstrijdige reclame

Stop de ‘gezonde’ nep op verpakkingen met tegenstrijdige reclame

De Europese consumentenorganisatie BEUC roept de Europese Unie op om 'eindelijk' eens werk te maken van de invoering van voedingsprofielen op verpakkingen. Dat moet het einde inluiden van misleidende gezondheids- en voedingsclaims op voedselverpakkingen. Door Annika de Jong - Foodlog 'Vitamine C verhoogt uw immuunsysteem'; '70% minder vet'; 'rijk aan...

‘Olijfolie niet nep maar vernaggeld’

‘Olijfolie niet nep maar vernaggeld’

Het barst van de verhalen en geruchten over met koolzaad- en zonnebloemolie versneden olijfolie. Volgens Mike Adams zijn ze onzin, maar is de meeste olijfolie niettemin vernaggeld. Door Anneloes van Boven - Foodlog Over olijfolie is veel te doen. Voedselwetenschapper Mike Adams vindt dat het nieuws over versneden en namaakolijfolie te simpel wordt weergegeven....

Consumentenbond: '85 procent consumenten wil maatregelen tegen misleidende verpakkingen'

Consumentenbond: '85 procent consumenten wil maatregelen tegen misleidende verpakkingen'

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat consumenten misleidende informatie op voedseletiketten als een probleem ervaren. 85 procent van de consumenten vindt dat hier iets aan gedaan moet worden. De Consumentenbond deed begin 2017 onderzoek naar de mening van consumenten over de informatie op voedseletiketten. Hierbij ging speciale aandacht uit...

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren