Heks’nkaas daagt Witte Wieven om smaak

Heksenkaas BV (producent van Heks’nkaas) is een juridische procedure gestart tegen Smilde Foods. Volgens Heksenkaas lijkt de smaak en geur van De Witte Wievenkaas van Smilde te veel op Heks’nkaas.

Heksenkaas uit Oldenzaal doet een beroep op een uitspraak uit 2006 van de Hoge Raad, waarin aan de geur van een parfum bescherming tegen namaak werd gegeven. Dit op basis van het auteursrecht. Het maakte volgens de Hoge Raad daarbij geen verschil dat een geur niet zichtbaar is en alleen geroken kan worden.

Het is voor het eerst dat een bedrijf een beroep doet op auteursrecht om een smaakkopie aan te pakken, meldt Levensmiddelenkrant.

Heks’nkaas doet het sinds de introductie in 2012, goed. Het was vorig jaar Gekozen Product van het Jaar in de categorie kaas en won in dezelfde categorie ook de Wheel of Retail consumentenprijs. De smeerkaasdip maakte oorspronkelijk deel uit van de Zuivelhoeve maar is inmiddels een zelfstandig bedrijf.

‘Creatief proces’

Het bedrijf presenteert Heks'nkaas als 'de enige echte smeerdip met roomkaas, verse kruiden én een tikje magie'.

"We weten dat het succes van ons product met name te danken is aan de bijzondere en originele smaak van Heks’nkaas”, zegt directeur Michel Wildenborg. Die smaak is in zijn ogen het resultaat van een intensief en complex creatief proces. Er zijn altijd bedrijven die in plaats van zelf creëren, kiezen voor kopiëren, stelt hij.

Witte Wievenkaas van Smilde Foods uit Heerenveen is naar verluidt uitsluitend verkrijgbaar bij Aldi en is daar ongeveer een euro goedkoper dan Heks’n kaas.

Wildenborg zegt vertrouwen te hebben in de uitkomst van de procedure tegen Smilde Foods. Wanneer het geding dient, is nog onbekend.

Lees ook:

Wijnmaker Gort daagt Hema om etiket met tulp (20 januari 2014)

Alpro beste productintroductie 2012 (28 mei 2013)

Minder food bij Gekozen Product van het Jaar (13 februari 2013)

Koppert Cress waarschuwt voor namaak (16 augustus 2011)

Lidl-emmertje inbreuk op Zuivelhoeve (28 augustis 2009)

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook

Lidl uit Liegebeest-verkiezing gehaald

Lidl is dit jaar geen Liegebeest-kandidaat meer. De retailer belooft namelijk voor half 2017 te zijn overgestapt op een trager groeiend kippenras. Ook worden niet langer alleen vrouwelijke kippen geselecteerd. Deze beloften zijn voor Wakker Dier reden om de Lidl-kip niet langer verkiesbaar te stellen. Dat meldt Levensmiddelenkrant. Bij de Liegebeest-verkiezing kan op de website van Wakker Dier tot 27 september gestemd worden, welk bedrijf het meest ‘consumenten om de tuin leidt met dierenwelzijnspraatjes’. Er blijven dit jaar nog vier kandidaten over: Unox’s Bierbommetjes, zuivelbedrijf Den Eelder,...

Online dialoogplatform Nederland Voedselland start

Staatssecretaris Van Dam van EZ lanceert op 13 oktober online dialoogplatform Nederland Voedselland. Dat gebeurt op de jaarbijeenkomst van de FNLI. Het initiatief is een concreet resultaat van de wens van de levensmiddelenindustrie om met diverse partijen, waaronder maatschappelijke organisaties en overheden, de voedseldialoog aan te gaan, om zo problemen aan te pakken en meer begrip te krijgen voor elkaar. 'Open gesprek' Dit naar aanleiding van het FNLI-rapport ‘Spreek Smakelijk’ dat in april concludeerde dat de sector nog beter met de consument en burger in gesprek moet treden. In een ‘open ...

Unox, Lidl en Sea & We mogelijk Liegebeest

Unox’s Bierbommetjes, kip van Lidl, zuivelbedrijf Den Eelder, kalfsvlees van Vitel-Oké en tilapia van Sea & We zijn genomineerd voor de Liegebeestverkiezing. Dat meldt Wakker Dier. De eerdere trend dat bedrijven minder leken te misleiden met dierenwelzijn, lijkt volgens Wakker Dier slechts tijdelijk te zijn. Dit jaar waren er namelijk meer potentiële kandidaten. De consumentenorganisatie zet de vijf in haar ogen grootste Liegebeesten op een rijtje: Lidl Wakker Dier stelt Lidl in januari al ontmaskerd te hebben "met hun zogenaamde betere kip die gewoon nog steeds een plofkip(ras) bleek. Nu,...