Helft Oranje Handelsmissiefonds-winnaars thuis in voeding

ohmf

Vijf van de tien winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds 2020 behoren tot de food-sector. De bedrijven - Theha, Holie Foods, Fruitfunk, Fairtrade Original en Biochem Products - krijgen een jaar lang ondersteuning bij het realiseren van hun exportambities.

Het fonds koos de tien winnaars uit ruim 200 inschrijvingen en selecteerde op criteria als duurzaamheid, innovatie en motivatie om te starten of uit te breiden in het buitenland. De bedrijven ontvangen een prijzenpakket met daarin onder andere een-op-een-hulp van ambassades en (digitale) gesprekken met ambassadeurs, deelname aan een fysieke of digitale handelsmissie en een zakenpartnerscan.

Vijf keer voeding

Een van de vijf winnende voedselbedrijven is Theha, de enige Nederlandse kokosbrood-producent. Het familiebedrijf uit Harderwijk wil uitbreiden naar Duitsland. Ook het Amsterdamse Holie Foods wil de Duitse markt veroveren. Het duurzame voedingsmerk richt zich op klimaatpositief ondernemen en maakt vegan, lokaal geproduceerde producten waarvan 50% van de opbrengst wordt gebruikt om bomen te planten. De derde winnaar is Fruitfunk uit 's Hertogenbosch. De maker van snoep en tussendoortjes, die voor 98% uit fruit bestaan, wil uitbreiden naar Frankrijk. Fairtrade Original richt haar pijlen juist op Zweden. De organisatie verkoopt inmiddels 120 producten en ontwikkelt eerlijke handelsketens met boeren en producenten over de hele wereld. Tot slot won ook Biochem Products uit Enter een plek in de lijst. Dit bedrijf ontwikkelt en produceert duurzame diervoeders en wil uitbreiden naar Brazilië.

EY nieuwe partner

In de afgelopen 7 jaar ondersteunde het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF) al 70 ondernemers met een persoonlijk programma om voet aan de grond te krijgen in het gekozen exportland. De ondernemers worden daarbij geholpen door OHMF-partners evofenedex, ING, MKB-Nederland, het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. En dit jaar heeft ook EY zich aangesloten. De adviseurs van de dienstverlener zullen de winnaars assisteren bij hun internationalisatie. 

 

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Coronavirus zorgt voor tekort aan koelcontainers

Coronavirus zorgt voor tekort aan koelcontainers

Nederlandse foodbedrijven kunnen flink last krijgen van een gebrek aan koelcontainers, zo stelt ABN Amro. Zakelijke klanten van de bank geven aan dat het steeds lastiger wordt om deze containers te huren. De oorzaak ligt bij het stilvallen van logistieke ketens door de Chinese maatregelen tegen het coronavirus. Voor de uitbraak van het coronavirus...

‘Groei Chinese vleesconsumptie is niet oneindig’

‘Groei Chinese vleesconsumptie is niet oneindig’

Een steeds groter deel van de omzet van Nederlandse voedselproducenten komt uit het buitenland. Vooral de vleesindustrie zoekt meer naar buitenlandse afzetmarkten, nu steeds meer Europeanen vlees associëren met uitstoot en ongezond voedsel. Maar ook aan de groei in buitenlandse markten zal een einde komen, waarschuwt een rapport van ABN Amro. Vooral...

De branche in cijfers

De branche in cijfers

Dit najaar kwam branchevereniging FNLI met hun jaarlijkse monitor voor de levensmiddelenindustrie. Die laten een stabiele branche zien, maar wel een waarin de groei een klein beetje lijkt te haperen. Na een aantal jaar forse groei is de productie in de levensmiddelensector afgelopen jaar gestabiliseerd. In 2018 bedroeg de totale productiewaarde van...