Helft Oranje Handelsmissiefonds-winnaars thuis in voeding

ohmf

Vijf van de tien winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds 2020 behoren tot de food-sector. De bedrijven - Theha, Holie Foods, Fruitfunk, Fairtrade Original en Biochem Products - krijgen een jaar lang ondersteuning bij het realiseren van hun exportambities.

Het fonds koos de tien winnaars uit ruim 200 inschrijvingen en selecteerde op criteria als duurzaamheid, innovatie en motivatie om te starten of uit te breiden in het buitenland. De bedrijven ontvangen een prijzenpakket met daarin onder andere een-op-een-hulp van ambassades en (digitale) gesprekken met ambassadeurs, deelname aan een fysieke of digitale handelsmissie en een zakenpartnerscan.

Vijf keer voeding

Een van de vijf winnende voedselbedrijven is Theha, de enige Nederlandse kokosbrood-producent. Het familiebedrijf uit Harderwijk wil uitbreiden naar Duitsland. Ook het Amsterdamse Holie Foods wil de Duitse markt veroveren. Het duurzame voedingsmerk richt zich op klimaatpositief ondernemen en maakt vegan, lokaal geproduceerde producten waarvan 50% van de opbrengst wordt gebruikt om bomen te planten. De derde winnaar is Fruitfunk uit 's Hertogenbosch. De maker van snoep en tussendoortjes, die voor 98% uit fruit bestaan, wil uitbreiden naar Frankrijk. Fairtrade Original richt haar pijlen juist op Zweden. De organisatie verkoopt inmiddels 120 producten en ontwikkelt eerlijke handelsketens met boeren en producenten over de hele wereld. Tot slot won ook Biochem Products uit Enter een plek in de lijst. Dit bedrijf ontwikkelt en produceert duurzame diervoeders en wil uitbreiden naar Brazilië.

EY nieuwe partner

In de afgelopen 7 jaar ondersteunde het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF) al 70 ondernemers met een persoonlijk programma om voet aan de grond te krijgen in het gekozen exportland. De ondernemers worden daarbij geholpen door OHMF-partners evofenedex, ING, MKB-Nederland, het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. En dit jaar heeft ook EY zich aangesloten. De adviseurs van de dienstverlener zullen de winnaars assisteren bij hun internationalisatie. 

 

Lees ook
Rebranding Fairtrade Original

Rebranding Fairtrade Original

Fairtrade Original is het enige merk in de supermarkt zonder winstoogmerk. De boeren en verwerkers krijgen een eerlijke prijs voor hun producten. Consumenten zien het merk vaak als een keurmerk. De nieuwe huisstijl moet daar verandering inbrengen. Keurmerkimago Bij veel consumenten heeft Fairtrade Original een keurmerkimago. Fairtrade Original directeur...

Inschrijving voor Pentawards geopend

Inschrijving voor Pentawards geopend

De Pentawards is een wereldwijde competitie gewijd aan verpakkingsdesign in verschillende categorieën. De inschrijving voor de twaalfde editie van deze wedstrijd is nu geopend. Tot en met 23 maart kunnen bedrijven/designers zich inschrijven voor deze prijs. De awards worden uitgereikt op 6 september in het Guggenheim museum in New York. De Pentawards...

Fipronilcrisis opent Europese markt voor Turkse eieren

Fipronilcrisis opent Europese markt voor Turkse eieren

De aanhoudend hoge eierprijzen als gevolg van de fipronilcrisis leiden tot een reactie in de markt. Schaarste zorgt voor hoge prijzen. De oplossing? Importeer eieren van net buiten de EU. Door Cécile Janssen – Foodlog Voor het eerst sinds 2012 heeft Turkije weer eieren naar een aantal Europese landen geëxporteerd, meldt de pro-regeringsgezinde Turkse...