Helft Oranje Handelsmissiefonds-winnaars thuis in voeding
Vijf van de tien winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds 2020 behoren tot de food-sector. De bedrijven - Theha, Holie Foods, Fruitfunk, Fairtrade Original en Biochem Products - krijgen een jaar lang ondersteuning bij het realiseren van hun exportambities.
Het fonds koos de tien winnaars uit ruim 200 inschrijvingen en selecteerde op criteria als duurzaamheid, innovatie en motivatie om te starten of uit te breiden in het buitenland. De bedrijven ontvangen een prijzenpakket met daarin onder andere een-op-een-hulp van ambassades en (digitale) gesprekken met ambassadeurs, deelname aan een fysieke of digitale handelsmissie en een zakenpartnerscan.
Vijf keer voeding
Een van de vijf winnende voedselbedrijven is Theha, de enige Nederlandse kokosbrood-producent. Het familiebedrijf uit Harderwijk wil uitbreiden naar Duitsland. Ook het Amsterdamse Holie Foods wil de Duitse markt veroveren. Het duurzame voedingsmerk richt zich op klimaatpositief ondernemen en maakt vegan, lokaal geproduceerde producten waarvan 50% van de opbrengst wordt gebruikt om bomen te planten. De derde winnaar is Fruitfunk uit 's Hertogenbosch. De maker van snoep en tussendoortjes, die voor 98% uit fruit bestaan, wil uitbreiden naar Frankrijk. Fairtrade Original richt haar pijlen juist op Zweden. De organisatie verkoopt inmiddels 120 producten en ontwikkelt eerlijke handelsketens met boeren en producenten over de hele wereld. Tot slot won ook Biochem Products uit Enter een plek in de lijst. Dit bedrijf ontwikkelt en produceert duurzame diervoeders en wil uitbreiden naar Brazilië.
EY nieuwe partner
In de afgelopen 7 jaar ondersteunde het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF) al 70 ondernemers met een persoonlijk programma om voet aan de grond te krijgen in het gekozen exportland. De ondernemers worden daarbij geholpen door OHMF-partners evofenedex, ING, MKB-Nederland, het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. En dit jaar heeft ook EY zich aangesloten. De adviseurs van de dienstverlener zullen de winnaars assisteren bij hun internationalisatie.
Altijd op de hoogte blijven?
Thema's
Meer over
Lees ook
Colombia wil extra invoerbelasting voor Europese friet
De regering van Colombia overweegt extra belastingen te heffen op de import van ingevroren aardappelproducten uit Nederland, België en Duitsland. Die worden volgens een comité dat de maatregel aanbeveelt voor ‘dumpprijzen’ op de Colombiaanse markt gebracht. Volgens de regering is de kwestie uitgebreid onderzocht en hebben de...
Personalia augustus 2018: wie ging waar naartoe?
De voedingsmiddelenindustrie is volop in beweging. Welke personeelswisselingen waren er in augustus 2018? EVMI zet deze op een rijtje. PepsiCo Na 12 jaar vertrekt Indra Nooyi als topvrouw van het Amerikaanse snacks- en frisdrankenconcern PepsiCo. Ramon Laguarta volgt haar 3 oktober op. Laguarta werkt al 22 jaar voor PepsiCo in verschillende functies....
Rebranding Fairtrade Original
Fairtrade Original is het enige merk in de supermarkt zonder winstoogmerk. De boeren en verwerkers krijgen een eerlijke prijs voor hun producten. Consumenten zien het merk vaak als een keurmerk. De nieuwe huisstijl moet daar verandering inbrengen. Keurmerkimago Bij veel consumenten heeft Fairtrade Original een keurmerkimago. Fairtrade Original directeur...