Helft Oranje Handelsmissiefonds-winnaars thuis in voeding

ohmf

Vijf van de tien winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds 2020 behoren tot de food-sector. De bedrijven - Theha, Holie Foods, Fruitfunk, Fairtrade Original en Biochem Products - krijgen een jaar lang ondersteuning bij het realiseren van hun exportambities.

Het fonds koos de tien winnaars uit ruim 200 inschrijvingen en selecteerde op criteria als duurzaamheid, innovatie en motivatie om te starten of uit te breiden in het buitenland. De bedrijven ontvangen een prijzenpakket met daarin onder andere een-op-een-hulp van ambassades en (digitale) gesprekken met ambassadeurs, deelname aan een fysieke of digitale handelsmissie en een zakenpartnerscan.

Vijf keer voeding

Een van de vijf winnende voedselbedrijven is Theha, de enige Nederlandse kokosbrood-producent. Het familiebedrijf uit Harderwijk wil uitbreiden naar Duitsland. Ook het Amsterdamse Holie Foods wil de Duitse markt veroveren. Het duurzame voedingsmerk richt zich op klimaatpositief ondernemen en maakt vegan, lokaal geproduceerde producten waarvan 50% van de opbrengst wordt gebruikt om bomen te planten. De derde winnaar is Fruitfunk uit 's Hertogenbosch. De maker van snoep en tussendoortjes, die voor 98% uit fruit bestaan, wil uitbreiden naar Frankrijk. Fairtrade Original richt haar pijlen juist op Zweden. De organisatie verkoopt inmiddels 120 producten en ontwikkelt eerlijke handelsketens met boeren en producenten over de hele wereld. Tot slot won ook Biochem Products uit Enter een plek in de lijst. Dit bedrijf ontwikkelt en produceert duurzame diervoeders en wil uitbreiden naar Brazilië.

EY nieuwe partner

In de afgelopen 7 jaar ondersteunde het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF) al 70 ondernemers met een persoonlijk programma om voet aan de grond te krijgen in het gekozen exportland. De ondernemers worden daarbij geholpen door OHMF-partners evofenedex, ING, MKB-Nederland, het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. En dit jaar heeft ook EY zich aangesloten. De adviseurs van de dienstverlener zullen de winnaars assisteren bij hun internationalisatie. 

 

Lees ook
ABN AMRO: Brexit zet vraag Nederlandse foodproducten onder druk

ABN AMRO: Brexit zet vraag Nederlandse foodproducten onder druk

De waardedaling van het Britse pond leidt tot hogere voedselprijzen voor Britse consument. Deze prijsstijgen hebben negatieve gevolgen voor de afzet van Nederlandse foodproducten. Door samen te werken met Britse ondernemers kan de vraaguitval worden beperkt. Dit alles staat in het op 23 oktober verschenen rapport van ABN AMRO. Voedselvoorziening Verenigd...

FINLI: Nederlandse levensmiddelenindustrie groeit

FINLI: Nederlandse levensmiddelenindustrie groeit

Het gaat goed met de Nederlandse Levensmiddelenindustrie. Dat blijkt uit de Monitor Levensmiddelenindustrie 2017 van FNLI. De productie groeide met 5,4 procent. Dit is de hoogste productiegroei in vijf jaar. Daarnaast staat het ondernemers- en consumentenvertrouwen op een hoog niveau staat. De export is en blijft buitengewoon belangrijk. Ook deze neemt...

‘Vion heeft woeligste jaren achter de rug’

‘Vion heeft woeligste jaren achter de rug’

Twee jaar geleden trad de Vlaming Francis Kint aan als CEO van Vion Food Group, de op-een-na grootste vleesproducent van Europa. Hij was de vijfde CEO in even zoveel jaren. Maar vanaf volgend jaar verwacht Kint weer een positief bedrijfsresultaat, zegt hij in een interview in het Belgische blad Knack. De 15.000 aandeelhouders - de leden van landbouworganisatie...