Hertog Jan presenteert de nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt

Hertog Jan Grand Prestige Vatgerijpt 2020

Bierbrouwerij Hertog Jan presenteert zaterdag 12 september de nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt. Het bier van de vierde editie van de Grand Prestige heeft negen maanden gerijpt in houten vaten van vier Schotse distilleerderijen, elk met een heel eigen karakter. 

De vaten waarin de Grand Prestige heeft gerijpt, komen uit vier whiskystreken: de Highlands, de Lowlands, Speyside en Islay. De vier verschillende bieren kregen daardoor elk een andere smaak. Van robuust en krachtig uit de Highlands tot zacht en subtiel uit de Schotse Lowlands, en van de fruitige aroma’s uit Speyside tot de kenmerkende, rokerige whiskysmaak van het turfeiland Islay.

Whiskyvaten

"Als wij de vaten binnenkrijgen, lijken ze leeg. Maar in het hout zit dan nog zeker tien liter van de drank", legt meesterbrouwer Gerard van den Broek van Hertog Jan uit. "Wij vullen de vaten met onze Grand Prestige om deze te verrijken met de smaak van het distillaat die in het vat heeft gezeten, en met de smaak van het vat zelf. Dat natuurlijke proces begint traditiegetrouw in het voorjaar, als de temperatuur stijgt en het bier de kans krijgt om alle aroma’s die in het hout liggen opgeslagen aan te spreken. Het mooie is dat je de smaken kan linken aan de regio’s."

Hertog Jan’s meesterbrouwer Gerard van den Broek ondernam de reis naar Schotland om de vier whiskyregio’s en hun smaken beter te leren kennen. "Ik was verbijsterd door het rijke smaakpalet", zegt hij over de whisky die op het eiland Islay wordt gestookt. "Ziltig, als jodium, met gerookte turf en een zweempje verbrand rubber. Je proeft het eiland, de elementen. En dan die mooie lange afdronk! You either hate it, or you have a friend for life."
 
 
Lees ook
Bierverkoop in 2020 daalde met 14 procent

Bierverkoop in 2020 daalde met 14 procent

Het coronavirus en de daarbij horende maatregelen hebben een groot effect gehad op de bierverkoop in 2020. Deze daalde met 14 procent ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementensector daalden de verkopen zelfs met 58 procent. Nederlandse Brouwers spreekt van een rampjaar.

Coronacrisis raakt brouwerijen

Coronacrisis raakt brouwerijen

Sinds de start van de coronacrisis zien Nederlandse brouwerijen de omzet dalen. Zo ook in november. De bierverkoop was met 25,8 procent een stuk lager dan in november vorig jaar. De thuisconsumptie nam met 7,5 procent toe, maar de horeca nam met 92 procent af. Vereniging Nederlandse Brouwers maakt zich grote zorgen.

Heineken neemt Texelse Bierbrouwerij over

Heineken neemt Texelse Bierbrouwerij over

Heineken Nederland heeft de Texelse Bierbrouwerij overgenomen. De Texelse bierbrouwer verwacht door de overname verder te kunnen groeien. Zowel de distributie als de brouwcapaciteit zal op een 'passende en duurzame wijze' geoptimaliseerd worden.