Het Klokhuis-serie over de ecologische voetafdruk

De Klokhuis Voetafdruk

Vanaf 17 mei begint een nieuwe serie van Het Klokhuis over de ecologische voetafdruk. In een vijfdelige serie behandelen presentatoren Janouk en Nizar waarom Nederlanders op te grote voet leven en waarvoor we op aarde zoveel grond nodig hebben. De tweede aflevering op 24 mei gaat over het thema Eten.

De ecologische voetafdruk is een wereldwijde rekenmethode die gebruikt wordt om te bepalen hoeveel m2 aarde we per persoon per jaar gebruiken. Op de website van Het Klokhuis kunnen mensen vanaf 17 mei hun eigen voetafdruk berekenen. De serie De Klokhuis Voetafdruk is onder andere opgenomen bij Floriade Expo 2022 en op lichtfestival Glow, waar de voetafdruk op ware grootte is gevisualiseerd.

De serie bestaat uit vijf afleveringen met de thema’s: De voetafdruk van Nederland, Eten, Wonen, Kopen en Reizen. De uitzendingen zijn vanaf 17 mei elke dinsdag om 18.45 op NPO Zapp.

Geen nieuws van EVMI meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag en donderdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief

 

Lees ook
Voor het eerst producten met Eco Score-label in de supermarktschappen

Voor het eerst producten met Eco Score-label in de supermarktschappen

Lidl is gestart met de pilot ‘Eco-Score’ en is daarmee de eerste supermarktketen in Nederland die het label introduceert. Consumenten kunnen in één oogopslag zien wat de ecologische impact is van een product. De pilot loopt van 2 augustus tot 31 oktober 2021.

Upfield merken krijgen CO2-informatie op het etiket

Upfield merken krijgen CO2-informatie op het etiket

Verschillende merken van Upfield, zoals Flora, Becel en ProActiv krijgen eind 2021 informatie over de CO2-voetafdruk op het etiket. Het bedrijf denkt dat meer consumenten voor hun producten kiezen als ze meer informatie tot hun beschikking hebben. Upfield roept branchegenoten op om het initiatief te volgen.

Ecoscore op de verpakking: haalbaar of fantasie?

Ecoscore op de verpakking: haalbaar of fantasie?

Het Belgische Colruyt werkt aan een ‘ecoscore’, vergelijkbaar met de Nutri-Score. Die moet het milieu-effect van producten aangeven op de verpakking. Wat wil Colruyt? En kan dat wel? We vragen het aan drie duurzaamheidsdenkers. Stefan Goethaert, directeur productie en kwaliteit bij Colruyt Group, kwam er begin januari mee, in het Belgische...