Hoe Kraft Heinz werkt aan minder suiker en zout

2018-02-01 Karvan Cevitam

Minder zout en – vooral – minder suiker blijft de trend onder consumenten. The Kraft Heinz Company reduceert deze ingrediënten in verschillende van hun – iconische – producten. Met behoud van de smaak en stabiliteit van de producten. Een ingewikkeld proces, legt Janneke Burgers, product development manager Benelux bij The Kraft Heinz Company, uit.

Om aan de wensen van de consumenten tegemoet te komen, werkt het team van Janneke Burgers in het innovatiecentrum van The Kraft Heinz Company in Nijmegen hard aan allerlei alternatieven. “We kijken eerst naar de consument. Wat zijn de behoeften? Vervolgens vertalen we dat naar producten; voor welke moet er een alternatief komen? Welke moeten we aanpassen? Uiteraard hebben we daarbij ook te maken met wensen van de supermarkten. Daarna kijken we wat we kunnen aanpassen zonder dat het ten koste gaat van de stabiliteit of houdbaarheid. Want heeft een consument het er voor over als een product door minder suiker beperkter houdbaar is of in de koelkast moet? En de supermarkt? Dat nemen we allemaal mee in het innovatieproces.”

Hoe de vervolgstappen in dat proces precies werken en tot welke resultaten dat leidt bij bijvoorbeeld ketchup en Karvan Cévitam lees je in EVMI 1 – 2018.

Nog geen abonnee? Meldt je hier aan.

   
Lees ook
Foodwatch: te veel zout in voeding

Foodwatch: te veel zout in voeding

Volgens Foodwatch hebben Nederlandse mannen tussen 31 en 50 jaar vandaag, 14 juli, de maximale hoeveelheid zout voor een jaar binnen. Daarom roept de voedselwaakhond 14 juli uit tot de eerste Zoutmaxdag van 2022.

SPA vermindert suikergehalte in frisdranken met 45%

SPA vermindert suikergehalte in frisdranken met 45%

Vanaf de lente van 2022 vernieuwt SPA de samenstelling van al hun frisdranken (bruisend en niet-bruisend). Voortaan bevatten de dranken 45 procent minder suiker en wordt er meer sap gebruikt. Ook krijgen alle frisdranken de benaming SPA Fruit.

RIVM start met Nationale Aanpak Productverbetering

RIVM start met Nationale Aanpak Productverbetering

Dit jaar start de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV), waarmee het RIVM verbeteringen in de samenstelling van bewerkte voedingsmiddelen wil versnellen. Het gaat hierbij om producten waar zout of suiker aan toegevoegd is of waarbij de hoeveelheid verzadigd vet te verlagen is. De overheid wil dat fabrikanten het gebruik van zout, suiker en verzadigd...