Hoeveel invloed hebben supermarkten op duurzame consumentenkeuzes?

supermarkt

Beeld: Phuong Tran via Unsplash

Onafhankelijk onderzoeksinstituut Questionmark is een vergelijkingsonderzoek gestart naar de duurzaamheid van supermarkten. Uit de resultaten volgt een publieke ranglijst die laat zien in hoeverre supermarkten de consument helpen om duurzaam te eten.

Supermarkten hebben met hun assortiment, winkelinrichting en aanbiedingen invloed op de keuzes van de consument. Ze kunnen klanten dus helpen kiezen voor gezond en duurzaam, aldus Charlotte Linnebank, directeur Questionmark, in een persbericht. “[Ook] hebben supermarkten met hun grote inkoopvolumes een machtige rol in productieketens. Supermarkten zijn uitstekend gepositioneerd om zowel het Nederlandse voedselpatroon gezonder en duurzamer te maken, als verduurzaming in productieketens te versnellen. Met Superlijst helpen we supermarkten deze kans te grijpen.”

In Superlijst Groen, zoals het onderzoek heet, worden meegenomen: Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Plus, Dirk, Coop en Ekoplaza. In mei 2021 publiceert Questionmark de resultaten van het onderzoek. Partnerorganisaties Natuur & Milieu, Natuurmomenten en Mighty Earth werken mee aan het project. Marjolein Demmers, directeur van milieuorganisatie Natuur & Milieu: “Wij zijn heel benieuwd naar de inspanningen van de verschillende supermarkten om vegetarisch eten aantrekkelijk te maken en de mate waarin het publiek bekend gemaakt wordt met plantaardig eten. Uiteindelijk is het idee dat supermarkten vlees ook minder centraal gaan stellen in hun marketing.”

Biodiversiteit, ontbossing en klimaat

Marc van Tweel, directeur van vereniging Natuurmomenten, wil weten of supermarkten hun verantwoordelijkheid nemen om de consument in de supermarkt te helpen bij te dragen aan een mooier en natuurrijker Nederland. "Bijvoorbeeld door de consument te helpen kiezen voor producten die zijn geproduceerd met aandacht voor een gezondere biodiversiteit in de boerennatuur.” De directeur van milieuorganisatie Mighty Earth Nederland, Wouter Kolk, zegt daarnaast dat klanten niet willen bijdragen aan de verwoesting van tropische bossen en verdere opwarming van de aarde. "Supermarkten zijn erbij gebaat het eerlijke verhaal over ontbossing in hun aanvoerketens voor soja en vlees te vertellen. Daarom is het belangrijk de prestaties van supermarkten om ontbossing in hun aanvoerketen aan te pakken te vergelijken, zodat hun klanten een bewuste keus kunnen maken.”

De vier partijen stelden de onderzoeksmethode, inclusief vergelijkingscriteria en onderzoekskader, vast met een Raad van Wetenschappers en supermarkten zelf. In 2020 publiceerde Questionmark ook de Superlijst Gezondheid en later in 2021 en 2022 volgen de Superlijst Mensenrechten en Superlijst Dierenwelzijn.

superlijst

Lees ook
Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

De driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ is gestart met als doel groei van het biologische marktaandeel en vergroting van de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk. De campagne loopt tegelijkertijd in Zweden, Finland en België.

Vijf jaar Smart Food Alliance

Vijf jaar Smart Food Alliance

Al vijf jaar zet de Smart Food Alliance zich in voor het ontwikkelen van duurzame, gezonde en eerlijke voedselketens door betere samenwerking en meer innovatie. Dit jubileum werd gevierd in aanwezigheid van Minister Staghouwer van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).

Fontys GreenTechLab onderzoekt mogelijkheden digital twinning in de foodsector

Fontys GreenTechLab onderzoekt mogelijkheden digital twinning in de foodsector

De Industrie 4.0 revolutie heeft een impact op alle productieprocessen en digital twinning speelt daarin een belangrijke rol. Dat is een virtuele representatie van de realiteit direct daaraan gekoppeld. Kan je deze technologie ook toepassen in de agro en food sector? Marcel Roosen, manager van het Fontys GreenTechLab zoekt uit welke mogelijkheden er...