Honig weert E621 uit producten

Kraft Heinz haalt smaakversterker E621 (mononatriumglutamaat oftewel msg) uit de Honig-producten. Bij Honig zijn 63 recepturen met in totaal ruim 260 ingrediënten onder de loep genomen. Ook de reacties van consumenten op verschillende ingrediënten zijn meegewogen, zoals die rond msg.

Dat meldt Anniek Dijkman van Honig in het septembernummer van Voeding Nu.

Chinees Restaurant Syndroom

Msg staat ook bekend als smaakversterker ve-tsin. Het zou mogelijk het Chinees Restaurant Syndroom veroorzaken, met symptomen als hoofdpijn, hartkloppingen en een opgeblazen gevoel. Dit zou gebeuren na het eten in een Chinees restaurant dat veel ve-tsin gebruikt. Onderzoek heeft dat echter nooit onomstotelijk bewezen.

“Hoewel wij weten dat msg een goedgekeurde hulpstof is en gebruik ervan geen negatieve gevolgen kent voor de gezondheid, zetten we productkwaliteit volgens onze consumenten voorop en verwijderen we msg als ingrediënt", zegt Dijkman, senior brand manager Honig.

'Consument wil natuurlijk'

De informatie over de houding en perceptie van consumenten over ingrediënten is afkomstig van eigen kwalitatief en kwantitatief onderzoek van Honig. Consumenten geven daarin aan 'natuurlijkheid' een belangrijk onderdeel van hun voeding te vinden.

In juni kondigde Albert Heijn al aan msg uit zijn huismerkproducten te halen, tegelijk met een zoutverlaging. De Honig-producten zonder msg staan vanaf begin november in de schappen.

Lees ook:

Lees ook
Nieuw handelsplatform voor voedingsindustrie

Nieuw handelsplatform voor voedingsindustrie

Het Zwitserse bedrijf Kemiex en kredietverzekeraar Atradius hebben een digitaal handelsplatform gelanceerd voor ruwe grondstoffen in de farmaceutische-, veterinaire-, voedingsmiddelen- en diervoederindustrie. Het platform van Kemiex moet een veilige en gemakkelijke omgeving bieden voor de handel in actieve farmaceutische ingrediënten, additieven,...

Ingrediëntenindustrie maakt kennis met studenten

Ingrediëntenindustrie maakt kennis met studenten

Op 1 november vond het eerste Young IFFI event plaats in Utrecht. Het doel: studenten van onder andere Van Hall Larenstein, HAS Den Bosch, WUR en RUG in contact brengen met IFFI-leden en samen discussiëren over innovatie, betekenisvol ondernemen en generatiediversiteit op de werkvloer. 'De lieve generatie,' noemt dagvoorzitter Aart Bontekoning...

Caldic neemt Amerikaanse branchegenoot over

De Rotterdamse ingrediëntendistributeur Caldic neemt het Amerikaanse bedrijf Cooperative Purchasers over. De Amerikaanse branchegenoot opereert vooral aan de westkust van de Verenigde Staten, en is actief in de distributie van ingrediënten voor voedingsmiddelen zoals zout, zoetstoffen en bindmiddelen. Caldic Caldic is een wereldwijd opererende distributeur en producent van chemicaliën en voedingsadditieven voor de industrie. Met de overname krijgt Caldic de beschikking over meerdere distributiecentra aan de westkust, maar ook in het midden en zuidoosten van de VS. De deal is deel van Caldics ambitie...