Hoogleraar onderzoekt omgaan met verleidingen

24 november 2016

Vijf miljoen Nederlanders lijden onder een chronische ziekte zoals diabetes, depressie of hartfalen. Om dat aantal terug te dringen is aandacht voor gezond gedrag en gedragsverandering naar een gezondere leefstijl nodig. Dat bepleit hoogleraar Gezondheidscommunicatie en gedragsverandering aan Wageningen University & Research Emely de Vet donderdag 24 november in haar inaugurele rede.

Prof. De Vet geeft in haar rede, ‘A taste of temptation: contextual approaches to health behaviour change’, inzicht in de rol van de omgeving op consumentengedrag. Zij schetst dat er de afgelopen decennia veel is veranderd in de omgeving waarin we consumeren. Het assortiment levensmiddelen is verbreed tot tienduizenden producten. Het aantal locaties waar eten wordt aangeboden is gigantisch gegroeid.

Toch ziet de Wageningse hoogleraar kansen voor een gezondere leefstijl. Zij onderzoekt daartoe eerst de mechanismen van hoe de omgeving mensen verleidt tot bepaald (eet)gedrag. Vandaaruit zijn er mogelijkheden om in te grijpen op leefpatronen.

Vier perspectieven

Ze werk vanuit vanuit vier perspectieven. Ze wil door zachte dwang (nudging) toe te passen mensen aanzetten automatisch en intuïtief de gezonde keuze laten maken. Door bijvoorbeeld in een experiment een schaaltje met chocolaatjes 50 cm verder weg te zetten, zakte het aantal mensen dat wat at met 40 procent. Niet alleen de gemakkelijke toegang tot eten, maar ook eetsporen of tekens van anderen kan het eetgedrag bevorderen, bijvoorbeeld als duidelijk te zien is dat een zak met chips al aangebroken is of wanneer grote porties worden aangeboden. Mensen interpreteren dat dan als normaal.

Het derde perspectief is onderzoeken wat mensen die wél gemakkelijk weerstand bieden aan voedselverleidingen anders doen. Ook onderzoekt prof. De Vet hoe mensen kunnen leren van een situatie waarbij ze worden uitgedaagd tot ‘niet eten’.

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven?