Hoogvliet 'merkt' gember met laserlicht

hoogvliet-logo

Als eerste Nederlandse supermarktketen gaat Hoogvliet laserlicht gebruiken om gember en avocado's te merken. Zo wil de supermarkt besparen op plastic verpakkingen. Dit meldt Distrifood.

In samenwerking met Eosta merkt Hoogvliet in alle vestingen de biologische gember en avocado's met laserlicht. Dit wordt 'natural branding' genoemd. Hoogvliet denkt hiermee 67.000 verpakkingen te besparen. Nu verpakken supermarkten biologisch groente en fruit meestal in plastic folie om ze te onderscheiden van de niet-biologische. Stickers zijn ook een optie, maar deze laten vaak los en gebruiken papier, inkt en lijm.

Natural Branding

Natural branding is energiezuinig. De benodigde energie voor het aanbrengen van een merkje is minder dan 1 procent van de energie benodigd voor een sticker aldus Hoogvliet. De methode verwijdert alleen wat pigment uit het buitenste laagje van de schil. Natural branding gebruikt geen hulpstoffen en is zeer oppervlakkig. Het heeft dan ook geen invloed op smaak of houdbaarheid. De certificeringsorganisatie SKAL heeft de methode goedgekeurd.

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Eosta bespaarde in zes jaar 50 miljoen plasticverpakkingen met lasertechniek

Eosta bespaarde in zes jaar 50 miljoen plasticverpakkingen met lasertechniek

Eosta (distributeur van biologische groente en fruit) begon eind 2016 onder merknaam Nature & More een lasertechniek toe te passen op verse biologische groente en fruit. Eosta noemde het natural branding, als manier om stickers en verpakkingen in de supermarkt te besparen. Het startschot werd gegeven in Zweden, waar de Zweedse supermarkt ICA avocado’s...

Jumbo geeft biopompoenen, courgettes en gember een laseretiket

Jumbo geeft biopompoenen, courgettes en gember een laseretiket

Supermarktketen Jumbo maakt een begin met het verminderen van de plasticberg. Vanaf deze zomer krijgen de biologische producten in de winkel een laseretiket. Bovendien gaat Jumbo de klanten vertellen hoeveel ze er van moeten eten én hoe ze hun groenten lekker kunnen klaarmaken. Aan alle kanten OK dus. Door Cécile Janssen - Foodlog "Jumbo boekt opnieuw...

Eosta wint Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap

Eosta wint Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap

In de Stadsschouwburg Nijmegen reikten de staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat Mona Keijzer en voorzitter van de Koning Willem I Stichting en president van De Nederlandsche Bank Klaas Knot op 28 mei de Koning Willem I prijzen uit. Eosta mocht de Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap mee naar huis nemen. Daarnaast won AFAS...