Hoogvliet 'merkt' gember met laserlicht

9 maart 2017

Als eerste Nederlandse supermarktketen gaat Hoogvliet laserlicht gebruiken om gember en avocado's te merken. Zo wil de supermarkt besparen op plastic verpakkingen. Dit meldt Distrifood.

In samenwerking met Eosta merkt Hoogvliet in alle vestingen de biologische gember en avocado's met laserlicht. Dit wordt 'natural branding' genoemd. Hoogvliet denkt hiermee 67.000 verpakkingen te besparen. Nu verpakken supermarkten biologisch groente en fruit meestal in plastic folie om ze te onderscheiden van de niet-biologische. Stickers zijn ook een optie, maar deze laten vaak los en gebruiken papier, inkt en lijm.

Natural Branding

Natural branding is energiezuinig. De benodigde energie voor het aanbrengen van een merkje is minder dan 1 procent van de energie benodigd voor een sticker aldus Hoogvliet. De methode verwijdert alleen wat pigment uit het buitenste laagje van de schil. Natural branding gebruikt geen hulpstoffen en is zeer oppervlakkig. Het heeft dan ook geen invloed op smaak of houdbaarheid. De certificeringsorganisatie SKAL heeft de methode goedgekeurd.

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven?