Hoogvliet 'merkt' gember met laserlicht

hoogvliet-logo

Als eerste Nederlandse supermarktketen gaat Hoogvliet laserlicht gebruiken om gember en avocado's te merken. Zo wil de supermarkt besparen op plastic verpakkingen. Dit meldt Distrifood.

In samenwerking met Eosta merkt Hoogvliet in alle vestingen de biologische gember en avocado's met laserlicht. Dit wordt 'natural branding' genoemd. Hoogvliet denkt hiermee 67.000 verpakkingen te besparen. Nu verpakken supermarkten biologisch groente en fruit meestal in plastic folie om ze te onderscheiden van de niet-biologische. Stickers zijn ook een optie, maar deze laten vaak los en gebruiken papier, inkt en lijm.

Natural Branding

Natural branding is energiezuinig. De benodigde energie voor het aanbrengen van een merkje is minder dan 1 procent van de energie benodigd voor een sticker aldus Hoogvliet. De methode verwijdert alleen wat pigment uit het buitenste laagje van de schil. Natural branding gebruikt geen hulpstoffen en is zeer oppervlakkig. Het heeft dan ook geen invloed op smaak of houdbaarheid. De certificeringsorganisatie SKAL heeft de methode goedgekeurd.

Lees ook:

 
Lees ook
Duurzame foodbedrijven genomineerd voor de Koning Willem I Plaquette

Duurzame foodbedrijven genomineerd voor de Koning Willem I Plaquette

De nominaties voor de Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap 2018 zijn op 3 april bij Wageningen University & Research bekend gemaakt. Er zijn twaalf bedrijven genomineerd, waaronder verschillende foodbedrijven zoals De Verspillingsfabriek en Eosta. Het is de vierde keer dat de Koning Willem I Plaquette wordt uitgereikt. Het aantal...

Volkert Engelsman voert opnieuw Trouw's Duurzame 100 aan

Volkert Engelsman voert opnieuw Trouw's Duurzame 100 aan

Trouw publiceert ieder jaar de Duurzame 100. In de lijst van 2017 staat Volkert Engelsman van Eosta, een handelsbedrijf in biologische groenten en fruit, opnieuw bovenaan. De jury: “Volkert Engelsman loopt voorop in de transitie naar duurzame, verantwoordelijke voedselproductie, één van onze grootste uitdagingen. Engelsman zet de hele keten in beweging.”...

Belangrijke veiligheidswaarschuwing Hoogvliet bloedworst

Belangrijke veiligheidswaarschuwing Hoogvliet bloedworst

Supermarktketen Hoogvliet verwijdert uit voorzorg Hoogvliet bloedworst met houdbaarheidsdatum 3-10-2017 uit de schappen. Het product bevat mogelijk de schadelijke listeria-bacterie. Hoogvliet roept op om deze bloedworst niet te consumeren. Consumptie van een product met de listeria-bacterie kan gevaar opleveren voor mensen met een lage weerstand, zoals...

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren