IFFI Masterclass suikerreductie

Bakkers in bedrijf_robert-van-beckhoven_Masterclass IFFI, suikerreductie

Suikerreductie wordt steeds belangrijker in de levensmiddelenindustrie. Niet alleen de consument vraagt erom, maar ook retailers. Suiker weglaten is echter niet zo eenvoudig. Er bestaat geen product die suiker in alle voedingsmiddelen kan vervangen. Om kennis en ervaringen uit te wisselen, hield IFFI (Ingredients For Food Innovators) 28 en 29 juni een masterclass Sweet Reductions-Less is more. Geheel gewijd aan het verminderen van het gebruik van suiker in de voedingsmiddelenindustrie.

Masterclass suikerreductie

De masterclass bestond uit twee dagen. Tijdens de eerste dag werden er onder meer lezingen verzorgd door KraftHeinz en FrieslandCampina, bedrijven die geslaagd zijn in de suikerreductie. De tweede dag begon met een introductie van de gastheer, Robèrt van Beckhoven. Hij heeft zijn bedrijf gevestigd in een voormalige leerlooierij in Oisterwijk. Tijdens een rondleiding door het bedrijf liet Van Beckhoven zijn gasten geregeld proeven. Hij doet geen concessies wat betreft de smaak en gebruikt alleen de beste ingrediënten. Dat betekent de beste hazelnoten, smaragdgroene pistachenoten en chocolade uit Colombia.

Suiker vervangen

Na de rondleiding was het tijd voor de gasten om de mouwen op te stropen. Tijdens een korte workshop werd een appeltaart gemaakt. Deelnemers gingen vervolgens in gesprek over op welke wijze zij suiker in hun producten reduceren en welke uitdagingen ze hierbij ondervinden. Ook ging het over de vraag naar producten met minder suiker: want hoe groot is deze eigenlijk?

Tijdens het gesprek werd al snel duidelijk dat het weglaten van suiker niet zo eenvoudig is. Een goede vervanger vinden is lastig. Naast zorgen voor de zoete smaak, draagt suiker op vele andere manieren bij aan de kwaliteit van een product. Het zorgt tevens voor kleur, structuur, mondgevoel, verwerkbaarheid en houdbaarheid, om maar een aantal eigenschappen te noemen.

Dat bleek ook tijdens de lezing van Peijnenburg, later die dag. Het bedrijf heeft zo’n vier jaar gewerkt aan het ontwikkelen van Peijnenburg Zero, in samenwerking met TNO.

Lees in EVMI 5-2018 een verslag van de masterclass Sweet Reductions-Less is more van IFFI. EVMI 5-2018 verschijnt op 28 augustus. Nog geen abonnee? Sluit dan hier een abonnement af!

Lees ook
‘Gezonde’ chocolade wint in Nederland van andere zoetigheden

‘Gezonde’ chocolade wint in Nederland van andere zoetigheden

Nederlandse consumenten eten minder snoepgoed, maar wel meer chocolade. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van ABN Amro.Sinds 2005 is het aantal snoepwinkels in Nederland met een kwart afgenomen, van 379 toen naar 277 nu. In dezelfde periode daalde het vloeroppervlak van de snoepwinkels met een derde. Uit Noord-Brabant, Limburg en Gelderland...

FrieslandCampina stuurt Optimel de salademarkt op

FrieslandCampina stuurt Optimel de salademarkt op

Het nieuwste product van FrieslandCampina is een salade. Onder het merk Optimel brengt het bedrijf drie smaken salade op de markt, van het type dat je op een toastje doet. Hiermee springt de zuivelgrootmacht in een voor hen totaal nieuwe markt. FrieslandCampina speelt met dit nieuwe product in op de trend naar duurzaamheid en gezondheid, en op de...

IFFI Masterclass Innovations: innoveer en co-creëer!

IFFI Masterclass Innovations: innoveer en co-creëer!

Ingredients For Food Innovators organiseert op donderdag 11 en vrijdag 12 april in Rotterdam een masterclass Innovations met bovengenoemd thema. Geheel gewijd aan SMART en AGILE innoveren in de voedingsindustrie. Drie keer per jaar organiseert het IFFI netwerk masterclasses voor leden en niet-leden en de editie van april draait om ‘anders’...