Iglo en vergelijkbare producenten moeten hun prijzen verhogen

kar geld

Beeld: Karolina Grabowska via Pexels

Producten van iglo en andere levensmiddelenproducenten worden duurder. Iglo waarschuwt hiervoor, omdat ze de stijgende inkoopprijzen en productiekosten, een gevolg van de toenemende vraag naar duurzame producten, niet zelf willen blijven dragen.

De inspanningen van iglo om te voorzien in en te voldoen aan de vraag naar duurzaam geproduceerd voedsel, leiden tot extra uitgaven, laat de fabrikant weten in een persbericht. Iglo verwacht dat de criteria van de EU Green Deal deze ontwikkeling zullen voortzetten. De kosten van klimaatbescherming en duurzaamheid moeten door iedereen gedragen worden, aldus iglo.

Oorzaak en gevolg

De consument wordt zich steeds bewuster van de klimaatcrisis en bij de keuze voor producten is duurzaamheid een belangrijk criterium geworden. Iglo merkt dit onder andere door de aanzienlijke stijging in de vraag naar duurzame verpakkingsoplossingen, zoals verpakkingen op basis van papier, aldus het persbericht van de fabrikant.

Daar komt bovenop dat de ongunstige weersomstandigheden, veroorzaakt door de klimaatveranderingen, invloed hebben op de huidige oogstopbrengsten. Ook noemt iglo de inflatie van de energiekosten en de extreme stijging van logistieke kosten, als oorzaken voor de prijsstijgingen.

Antje Schubert, General Manager van iglo West-Europa, ligt de aankondiging toe in het persbericht: "De waardering van consumenten voor verantwoord geproduceerde voeding is zeer positief en draagt bij aan de maatschappelijke inspanningen om de klimaatdoelstellingen te bereiken. De inspanningen om het klimaat te beschermen en de duurzaamheid te verbeteren, leiden echter ook tot een prijsstijging die op lange termijn niet alleen door de fabrikanten kan worden gedragen. Daarom zijn prijsaanpassingen zowel noodzakelijk als eerlijk."

Vraag en aanbod

Een deel van de prijsstijgingen zijn een gevolg van een mismatch in vraag en aanbod, bijvoorbeeld bij de Alaska koolvis. De Alaska koolvisvisserij, die een groot deel van de bij iglo verwerkte basisgrondstof levert, heeft zwaar te lijden onder de gevolgen van COVID-19. Ook lijdt het onder twee opeenvolgende slechte visseizoenen, meldt iglo. Het aanbod is daardoor verkleint, terwijl de vraag naar de koolvis juist blijft stijgen.

Ook de markt van veganistische producten blijft groeien, maar de vraag naar plantaardige eiwitten lijdt ook onder de uitdagingen bij de grondstoffenvoorziening. Schubert: "De trend om de consumptie van vlees en andere dierlijke producten te verminderen, heeft de massa van de samenleving bereikt en is onomkeerbaar. Deze ontwikkeling heeft een gunstig effect op het klimaat. [...] Ondanks de extreme kostenontwikkeling zal er niet aan kwaliteit worden ingeleverd."

Wanneer de prijsstijgingen worden doorgevoerd en hoe groot deze zijn, maakt iglo niet bekend.

Lees ook
Melkprijs stijgt naar recordhoogte

Melkprijs stijgt naar recordhoogte

De prijs die boeren voor melk krijgen ligt bijna twee keer zo hoog als een jaar geleden. FrieslandCampina hanteert in juli een garantieprijs van 60 cent per liter. Nooit eerder betaalde het bedrijf zoveel voor een liter melk.

Heineken verhoogt bierprijs voor horeca met 5,8%

Heineken verhoogt bierprijs voor horeca met 5,8%

Per 1 augustus verhoogt Heineken de bierprijs. De horeca betaalt dan gemiddeld 5,8% meer voor de inkoop. Ook in de supermarkt stijgen de prijzen van het bier en andere dranken van Heineken.

1,5 miljard omzetverlies voor A-merken door prijsstijgingen

1,5 miljard omzetverlies voor A-merken door prijsstijgingen

Door prijsstijgingen kiezen consumenten steeds vaker voor goedkopere huismerken. Dit leidt tot een verlies van zo’n 1,5 miljard euro aan omzet dit jaar, blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau GfK, uitgevoerd op verzoek van BNR.