Iglo en vergelijkbare producenten moeten hun prijzen verhogen

kar geld

Beeld: Karolina Grabowska via Pexels

Producten van iglo en andere levensmiddelenproducenten worden duurder. Iglo waarschuwt hiervoor, omdat ze de stijgende inkoopprijzen en productiekosten, een gevolg van de toenemende vraag naar duurzame producten, niet zelf willen blijven dragen.

De inspanningen van iglo om te voorzien in en te voldoen aan de vraag naar duurzaam geproduceerd voedsel, leiden tot extra uitgaven, laat de fabrikant weten in een persbericht. Iglo verwacht dat de criteria van de EU Green Deal deze ontwikkeling zullen voortzetten. De kosten van klimaatbescherming en duurzaamheid moeten door iedereen gedragen worden, aldus iglo.

Oorzaak en gevolg

De consument wordt zich steeds bewuster van de klimaatcrisis en bij de keuze voor producten is duurzaamheid een belangrijk criterium geworden. Iglo merkt dit onder andere door de aanzienlijke stijging in de vraag naar duurzame verpakkingsoplossingen, zoals verpakkingen op basis van papier, aldus het persbericht van de fabrikant.

Daar komt bovenop dat de ongunstige weersomstandigheden, veroorzaakt door de klimaatveranderingen, invloed hebben op de huidige oogstopbrengsten. Ook noemt iglo de inflatie van de energiekosten en de extreme stijging van logistieke kosten, als oorzaken voor de prijsstijgingen.

Antje Schubert, General Manager van iglo West-Europa, ligt de aankondiging toe in het persbericht: "De waardering van consumenten voor verantwoord geproduceerde voeding is zeer positief en draagt bij aan de maatschappelijke inspanningen om de klimaatdoelstellingen te bereiken. De inspanningen om het klimaat te beschermen en de duurzaamheid te verbeteren, leiden echter ook tot een prijsstijging die op lange termijn niet alleen door de fabrikanten kan worden gedragen. Daarom zijn prijsaanpassingen zowel noodzakelijk als eerlijk."

Vraag en aanbod

Een deel van de prijsstijgingen zijn een gevolg van een mismatch in vraag en aanbod, bijvoorbeeld bij de Alaska koolvis. De Alaska koolvisvisserij, die een groot deel van de bij iglo verwerkte basisgrondstof levert, heeft zwaar te lijden onder de gevolgen van COVID-19. Ook lijdt het onder twee opeenvolgende slechte visseizoenen, meldt iglo. Het aanbod is daardoor verkleint, terwijl de vraag naar de koolvis juist blijft stijgen.

Ook de markt van veganistische producten blijft groeien, maar de vraag naar plantaardige eiwitten lijdt ook onder de uitdagingen bij de grondstoffenvoorziening. Schubert: "De trend om de consumptie van vlees en andere dierlijke producten te verminderen, heeft de massa van de samenleving bereikt en is onomkeerbaar. Deze ontwikkeling heeft een gunstig effect op het klimaat. [...] Ondanks de extreme kostenontwikkeling zal er niet aan kwaliteit worden ingeleverd."

Wanneer de prijsstijgingen worden doorgevoerd en hoe groot deze zijn, maakt iglo niet bekend.

Lees ook
Start de discussie | De noodzaak van keuzes is duidelijk

Start de discussie | De noodzaak van keuzes is duidelijk

Het zesde grote rapport Asssessment Report van het IPCC ligt er. Het oordeel is duidelijk en het is genuanceerd tot stand gekomen: mensen veranderen het klimaat en kunnen er nog wat aan doen om de extreemste uitingen daarvan te beperken. Daarmee dient de volgende vraag zich aan: hoe? Zijn mensen in staat om zich mondiaal te organiseren? Het IPCC publiceerde...

RIDLV: “Voedselsysteem moet drievoudig gezond worden”

RIDLV: “Voedselsysteem moet drievoudig gezond worden”

De Raad voor Integrale Duurzame Landbouw en Voeding (RIDLV) heeft een rapport uitgebracht waarin de leden een meervoudige aanpak aanbevelen voor de verschillende crises waaraan ons voedselsysteem bijdraagt: de klimaatcrisis, biodiversiteit, chronische welvaartsziekten en de vertrouwenscrisis bij de boeren. Gezondheid staat daarbij voorop.

FoodPersonality reikt FoodAwards uit

FoodPersonality reikt FoodAwards uit

FoodPersonality heeft bekend gemaakt wie de winnaars zijn van de FoodAwards 2021. Twintig producten kregen een award voor hun supermarktintroductie in het afgelopen jaar.