Iglo en vergelijkbare producenten moeten hun prijzen verhogen

kar geld

Beeld: Karolina Grabowska via Pexels

Producten van iglo en andere levensmiddelenproducenten worden duurder. Iglo waarschuwt hiervoor, omdat ze de stijgende inkoopprijzen en productiekosten, een gevolg van de toenemende vraag naar duurzame producten, niet zelf willen blijven dragen.

De inspanningen van iglo om te voorzien in en te voldoen aan de vraag naar duurzaam geproduceerd voedsel, leiden tot extra uitgaven, laat de fabrikant weten in een persbericht. Iglo verwacht dat de criteria van de EU Green Deal deze ontwikkeling zullen voortzetten. De kosten van klimaatbescherming en duurzaamheid moeten door iedereen gedragen worden, aldus iglo.

Oorzaak en gevolg

De consument wordt zich steeds bewuster van de klimaatcrisis en bij de keuze voor producten is duurzaamheid een belangrijk criterium geworden. Iglo merkt dit onder andere door de aanzienlijke stijging in de vraag naar duurzame verpakkingsoplossingen, zoals verpakkingen op basis van papier, aldus het persbericht van de fabrikant.

Daar komt bovenop dat de ongunstige weersomstandigheden, veroorzaakt door de klimaatveranderingen, invloed hebben op de huidige oogstopbrengsten. Ook noemt iglo de inflatie van de energiekosten en de extreme stijging van logistieke kosten, als oorzaken voor de prijsstijgingen.

Antje Schubert, General Manager van iglo West-Europa, ligt de aankondiging toe in het persbericht: "De waardering van consumenten voor verantwoord geproduceerde voeding is zeer positief en draagt bij aan de maatschappelijke inspanningen om de klimaatdoelstellingen te bereiken. De inspanningen om het klimaat te beschermen en de duurzaamheid te verbeteren, leiden echter ook tot een prijsstijging die op lange termijn niet alleen door de fabrikanten kan worden gedragen. Daarom zijn prijsaanpassingen zowel noodzakelijk als eerlijk."

Vraag en aanbod

Een deel van de prijsstijgingen zijn een gevolg van een mismatch in vraag en aanbod, bijvoorbeeld bij de Alaska koolvis. De Alaska koolvisvisserij, die een groot deel van de bij iglo verwerkte basisgrondstof levert, heeft zwaar te lijden onder de gevolgen van COVID-19. Ook lijdt het onder twee opeenvolgende slechte visseizoenen, meldt iglo. Het aanbod is daardoor verkleint, terwijl de vraag naar de koolvis juist blijft stijgen.

Ook de markt van veganistische producten blijft groeien, maar de vraag naar plantaardige eiwitten lijdt ook onder de uitdagingen bij de grondstoffenvoorziening. Schubert: "De trend om de consumptie van vlees en andere dierlijke producten te verminderen, heeft de massa van de samenleving bereikt en is onomkeerbaar. Deze ontwikkeling heeft een gunstig effect op het klimaat. [...] Ondanks de extreme kostenontwikkeling zal er niet aan kwaliteit worden ingeleverd."

Wanneer de prijsstijgingen worden doorgevoerd en hoe groot deze zijn, maakt iglo niet bekend.

Lees ook
Indonesië verbiedt export palmolie om tekort tegen te gaan

Indonesië verbiedt export palmolie om tekort tegen te gaan

Indonesië gaat de export van palmolie en afgeleide producten verbieden om binnenlandse tekorten te voorkomen en de stijgende prijzen te dempen. Dat heeft president Joko Widodo bekendgemaakt. Het exportverbod gaat donderdag 28 april in en geldt voor onbepaalde tijd.

FrieslandCampina publiceert klimaatplan ‘Op weg naar klimaatneutrale zuivel’

FrieslandCampina publiceert klimaatplan ‘Op weg naar klimaatneutrale zuivel’

Als onderdeel van het integrale duurzaamheidsprogramma Nourishing a better planet publiceerde FrieslandCampina vorige week het klimaatplan ‘Op weg naar klimaatneutrale zuivel’. Uiterlijk in 2050 wil FrieslandCampina netto-klimaatneutraal zuivel produceren. Het klimaatplan bevat doelstellingen en concrete acties met als ijkpunt een significante reductie...

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager is dit jaar uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland, naar aanleiding van een onderzoek onder Nederlandse consumenten dat jaarlijks wordt gehouden door de Sustainable Brand Index, een onafhankelijk merkenonderzoek over duurzaamheid in Europa. Voor het eerst werd het merk aangewezen als Nederlandse winnaar in de categorie...

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren