Ikea haalt donuts uit schappen
Ikea haalt per direct alle donuts uit de Nederlandse vestigingen. Dit omdat de THT-datum ontbreekt, waardoor verwarring kan ontstaan over de houdbaarheid.
Dat bleek na vragen van Omroep West. Een code op een felgekleurde sticker is níet de uiterste houdbaarheidsdatum maar een code die aangeeft wanneer de donuts uit de vriezer zijn gehaald.
Zo betekent 28-01-11 dat de partij in week 28, op de eerste dag om 11 uur is ontdooid. Omdat een houdbaarheidsdatum verder ontbreekt, kunnen consumenten denken dat de uiterste houdbaarheidsdatum 28 januari 2011 is.
De donuts zijn volgens Ikea tot 3 dagen na aankoop houdbaar, maar dit staat dus niet op de verpakking. "Om misverstanden te voorkomen, hebben we besloten om per direct geen donuts meer te verkopen", aldus een woordvoerder.
Ikea benadrukt dat met de donuts zelf niets mis is. Klanten die de donuts gekocht hebben, kunnen de producten( of alleen de verpakking) terugbrengen en krijgen dan het aankoopbedrag terug.
Lees ook:
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Onderzoek naar effecten verplichte herkomstaanduiding vleesproducten
Sinds 1 april 2015 is het verplicht om het land van herkomst op het etiket van een vleesproduct te vermelden. Uit onderzoek blijkt dat deze verplichte aanduiding zinvol is voor consumenten en geen grote impact heeft op de vleesketen.
Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten
De Consumentenbond pleit voor richtlijnen om misleiding en onduidelijkheid tegen te gaan rondom de termen ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten. Er moeten helderen regels komen, net als in Frankrijk, Engeland en Ierland, luidt het verzoek.
Recalls in AGF voorkomen
In de groenten- en fruitsector heeft men al jaren te maken met recalls. Deze hangen onder meer samen met overschrijdingen van de maximum residu limieten (MRL’s) van beschermingsmiddelen op groenten en fruit. Een recall is een kostbare aangelegenheid, die men te allen tijde wil voorkomen. Het uitvoeren van analyses kost echter tijd; tijd die extra kostbaar...