ILT legt dwangsom op om invoering statiegeld op blikjes af te dwingen

18 juli 2022 Redactie BeverageNL Pexels
Foto: Pexels

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wil de invoering van statiegeld op blikjes op 1 januari 2023 afdwingen met een dwangsom. Hiermee reageert de ILT op het bericht van het Afvalfonds Verpakkingen dat zij de invoering uit stellen tot april 2023.

De wetgeving en verplichting voor statiegeld op blikjes gaat in op 1 januari 2023. Maar het Afvalfonds Verpakkingen maakte juni 2022 bekend dat het inzamelingssysteem voor consumentenblikjes niet op tijd gereed is vanwege de onzekerheid in levertijden van bijvoorbeeld machines door grondstoffenschaarste. Daarom stelde de dienst de invoering drie maanden uit.

Dwangsom

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) liet in een kamerbrief weten vast te houden aan 1 januari 2023. ILT treedt vanaf die datum handhavend op. Maar omdat het bedrijfsleven nu al aangeeft niet aan de nieuwe datum te voldoen, legt de ILT dwangsommen op aan de zeventien betrokken partijen. Bij elkaar gaat het om een bedrag van ruim € 28 miljoen.

Circulaire economie

“We zien het niet naleven van de nieuwe wet op ons afkomen”, zegt Karin Visser, directeur toezicht en opsporing bij de ILT op de website. “Daar wil de ILT paal en perk aan stellen. Dat er statiegeld op blikjes komt, is niet nieuw. De betrokken partijen zijn vooraf ruim betrokken en geïnformeerd over de datum van 31 december 2022. Het lijkt volgens de sector onmogelijk om die datum te halen, maar dat zien we echt anders. Het is voor de samenleving belangrijk dat blikjes nu ook gerecycled worden, zodat we zwerfvuil tegengaan en samen werken aan de circulaire economie. Dat is een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid, dus ook voor de producenten en importeurs van blikjes, de supermarkten en het Afvalfonds.”

Bron: ILT

Geen nieuws meer missen van More than Drinks? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke twee weken het laatste nieuws in je mail.

Inschrijven nieuwsbrief
Dit artikel verscheen eerder op: BeverageNL

Altijd op de hoogte blijven?