Imago diepvriesproducten verbeterd, maar de verkoop niet

shopping-1165437_1280

Nederlanders hebben de afgelopen jaren een positiever beeld gekregen van diepvriesproducten als ingevroren groenten, visproducten, aardappelproducten en snacks. Toch is de verkoop ervan de afgelopen jaren niet gegroeid. Dat zegt voorzitter Ruud Harmsen van het het platform VriesVers in een gesprek met de Levensmiddelenkrant.

VriesVers werd tien jaar geleden opgericht om het imago van deze ingevroren producten te verbeteren en de verkoop ervan te stimuleren. Omdat consumenten bij diepvriesvoedsel vaak dachten aan frituursnacks, associeerden zij de vriesafdeling van de supermarkt met ongezond eten van lage kwaliteit. VriesVers was een poging vanuit de branche om dat imago op te poetsen, met de boodschap dat de producten gezonder zijn dan iedereen denkt en dat de lange houdbaarheid voedselverspilling tegengaat.

Flink wat supermarkten en fabrikanten hebben zich bij het platform aangesloten. Volgens Harmsen is VriesVers in de afgelopen tien jaar slechts ten dele geslaagd in zijn missie. “De vriesverscategorie begint langzaamaan een beter imago te krijgen bij consumenten,” verklaart hij in het interview. “Consumenten [hebben] een positiever beeld hebben gekregen van het begrip ‘vriesvers’ vergeleken met vier jaar daarvoor. De vriesverscategorie is desondanks de laatste jaren niet significant gegroeid.” Hij voegt toe dat het team van VriesVers de balans opmaakt en zich beraadt over de strategie voor de komende jaren.

 
Lees ook
Jumbo wil in Vlaanderen meer dan 100 winkels openen

Jumbo wil in Vlaanderen meer dan 100 winkels openen

Drie winkels wil supermarktketen Jumbo dit jaar in Vlaamstalig België openen. De eerste moet in november open gaan, in het Limburgse Pelt. Daarna reiken de ambities hemelhoog: volgend jaar 12 à 15, en op termijn "meer dan honderd winkels in Vlaanderen", zegt Peter Isaac, managing director van Jumbo België, in een exclusief gesprek met...

Minder verpakkingen in supermarkten

Minder verpakkingen in supermarkten

Supermarkten gaan de komende jaren minderen met hun verpakkingen, en de verpakkingen die overblijven moeten duurzamer. Dat heeft branchevereniging CBL met de supermarkten afgesproken. Milieuorganisatie Milieu Centraal is kritisch op de gestelde doelen en hoopt op meer. Het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) zet zich in voor minder en duurzamere...

Minder groei en meer concurrentie voor biologische voeding

Minder groei en meer concurrentie voor biologische voeding

De markt voor biologische voeding groeit al geruime tijd harder dan de markt voor reguliere voeding. Die groei zal de komende jaren onder druk komen te staan door toenemende concurrentie, voorspelt RaboResearch. Rabobank voorspelt dat de marktgroei voor biologische producten de komende jaren iets zal afzwakken, maar nog altijd rond de 3-4% zal liggen....