Industrie beperkt kindermarketing

12 december 2016

De voedingsmiddelenindustrie gaat het gebruik van kinderidolen op verpakkingen beperken. Dat heeft staatssecretaris Van Rijn geschreven in een brief aan de Tweede Kamer. De FNLI heeft bevestigd stappen te zetten om kindermarketing te beperken.

Voedingsmiddelenbedrijven zullen geen 'licensed media characters' meer gebruiken op verpakkingen en point-of-sale-materiaal gericht op kinderen tot 13 jaar. Dat zal worden vastgelegd in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen.

Met 'licensed media characters' worden kinderhelden bedoeld die bekend zijn van onder meer film en televisie. Het kan gaan om tekenfilmfiguren, maar ook om echte sterren als bijvoorbeeld K3. Door voedingsmiddelenfabrikanten zelf ontwikkelde characters kunnen dus nog wel worden gebruikt.

Obstakels

Bovendien heeft de FNLI aangegeven dat eerst nog gekeken moet worden naar de mededingingsrechtelijke aspecten en mogelijke obstakels voor het vrije verkeer van goederen in de interne markt. "Getoetst moet worden of de gekozen aanpak geen nadelen voor bepaalde bedrijven oplevert. Aangezien het voorstel fysieke verpakkingen van/rond producten betreft en niet uitingen op radio, tv, print of sociale media, treffen de regels ook producten met Nederlandstalige teksten op verpakkingen die in andere EU-landen worden geproduceerd. Dat vereist een toetsing aan de interne marktprincipes van de EU, zoals dat voor wetgeving ook nodig zou zijn", stelt de FNLI dat de toetsing zo spoedig mogelijk zal laten uitvoeren.

Kritiek

Organisaties als de Alliantie Stop Kindermarketing en Foodwatch hadden eerder al veel kritiek geuit op het beleid van voedingsmiddelenbedrijven om kinderen te verleiden tot de consumptie van ongezonde producten.

De FNLI verwacht niet dat deze verdergaande reclamebeperkingen het vóórkomen van overgewicht en obesitas zullen terugdringen. "Wel heeft de FNLI begrip voor de maatschappelijke discussie over reclame gericht op kinderen en wil daarop positief reageren."

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?