Industrie start imagocampagne voor plastic

26 september 2019 Mark IJsendoorn

Nederlandse producenten van kunststof en rubber slaan de handen ineen voor een campagne die het slechte imago van plastic moet veranderen. ‘Nederlanders denken voornamelijk aan de negatieve aspecten van plastic.’

Hoor je tegenwoordig het woord ‘plastic’ in de media, dan is het altijd verbonden met een probleem. Een plasticsoep doodt zeedieren en verstoort ecosystemen. Microplastics zwerven door ons lichaam, de bodem en zelfs de lucht. Maar dat plastic niet verdwijnt heeft natuurlijk een reden: het is een ongelofelijk nuttig materiaal dat moeilijk op een duurzame manier te vervangen is.

Dat nut is wat Rethink graag wil benadrukken. Dit initiatief van de plastic- en rubberproducerende industrie is in 2017 opgericht met het doel het negatieve beeld over plastic bij te schaven, bijvoorbeeld door de nadruk te leggen op de verduurzaming van het materiaal. Zonder plastic functioneert onze wereld niet, is de strekking. Met de campagne die nu van start is gegaan wil Rethink een aantal ‘fabels’ over de negatieve impact van plastic de wereld uit helpen. Zo zijn plastic tasjes duurzamer dan de huidige alternatieven en komt slechts 2% van de plasticsoep uit Europa, beweert Rethink.

‘Een groot deel van de Nederlanders denkt dat plastic bij geen enkel product onmisbaar is,’ aldus Theo Stijnen, directeur van PlasticsEurope Netherlands. ‘Mensen associëren plastic vaak met de Plasticsoep. Natuurlijk zijn wij, vanuit de plastics industrie, ook bezorgd over plastic in het milieu. Daarom zijn we begonnen met Rethink: een initiatief waarin we het voortouw nemen om onze maatschappij te verduurzamen en milieuvervuiling aan te pakken.’

Altijd op de hoogte blijven?