Fotocredits: 'Influencer', inkmedia.eu/ via Flickr

'Ik denk niet dat een vlogger dingen eet voor geld', kopte het Financieele Dagblad. Toch gebeurt dat juist wel. En daarom lanceert de Stichting Reclame Code (SRC) een mediacampagne om sluikreclame van influencers op internet tegen te gaan.

De stichting ziet wereldwijd het gebruik van influencers als marketinginstrument groeien. In de Nederlandse influencermarkt gaan jaarlijks vele miljoenen euro’s om. Tegelijkertijd daalt het consumentenvertrouwen in het medium internet. De SRC roept daarom influencers op tot transparantie over betaling voor het noemen van een merk in een post of vlog op social media. Dit doen ze middels de campagne ‘#Ad Herken de reclame op internet’. De consument moet snel en eenvoudig kunnen begrijpen of het om reclame gaat. “Dat is goed voor alle betrokkenen: het merk, de influencer én de consument”, aldus Otto van der Harst, directeur van de Stichting Reclame Code

De SRC voerde afgelopen mei nieuwe reclameregels in. Om de influencers en hun team te helpen ontwikkelde de stichting een adviestool om het bestaan van de zakelijke relatie duidelijk te maken.

Het Financieele Dagblad onderzocht tientallen bekende Nederlandse vloggers en influencers en bedrijven die de vloggers betalen om hun boodschap te verspreiden. Het dagblad concludeert dat influencers op grote schaal de regels voor reclame aan hun laars lappen. Zeker vier grote bedrijven in Nederland maken sluikreclame via vloggers door niet duidelijk of duidelijk genoeg te maken dat de vloggers betaald worden, meldt het FD. 

Tot op heden is dit allemaal niet verboden. De nieuwe Mediawet moet over ruim een jaar sluikreclame op YouTube verbieden. Instagram blijft nog buiten schot.

Bron: Foodlog, 28/08/2019

Altijd op de hoogte blijven?