Informatiecampagne Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) start 28 juni

NAPV Campagne

Op 28 juni geeft Staatssecretaris Van Ooijen tijdens een digitale bijeenkomst het startsein voor een informatiecampagne over de Nationale Aanpak Productverbetering, onder het motto: ‘Elke stap telt. Samen op weg naar een verbeterde productsamenstelling in 2030’. Het ministerie van VWS roept de gehele levensmiddelensector op zich aan te melden voor de startbijeenkomst en de besloten LinkedIn-groep. Na de zomer volgt een reeks informatieve verdiepende sessies.

Tijdens de bijeenkomst doet het ministerie van VWS een oproep richting de voedingsindustrie om de samenstelling van bewerkte voedingsmiddelen te verbeteren, door actief deel te nemen aan de Nationale Aanpak Productverbetering. “In het kader van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling en het Nationaal Preventieakkoord zijn al stappen gezet naar een verbeterde samenstelling van bewerkte producten. Deze nieuwe aanpak versnelt en verbreedt deze beweging. Samen kunnen we het verschil maken en werken aan een gezondere samenleving”, aldus Staatssecretaris Van Ooijen.

Daarnaast gaan RIVM en het Voedingscentrum in op het nieuwe systeem en is er ruimte voor vragen en voorbeelden uit de praktijk. Ook geven alle sprekers vanuit hun eigen expertise tips over welke eerste stappen je kunt zetten om van start te gaan.

Elke stap telt

De bijeenkomst is onderdeel van een jaarlange informatiecampagne onder het motto ‘Elke stap telt. Samen op weg naar een verbeterde productsamenstelling in 2030’. Als onderdeel hiervan faciliteert het ministerie van VWS in najaar 2022 en voorjaar 2023 een reeks informatieve bijeenkomsten. Daarnaast worden er via een besloten LinkedIn-groep nieuws, informatiematerialen, goede voorbeelden en tips gedeeld.

Geïnteresseerden uit de gehele levensmiddelensector kunnen zich aanmelden voor de bijeenkomst op 28 juni via aanmelder.nl en voor de besloten LinkedIn-groep LinkedIn-groep.

Nationale Aanpak Productverbetering

De Nationale Aanpak Productverbetering is de opvolger van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling, dat eind 2020 afliep. Om invulling te geven aan de doelen van het Preventieakkoord, ontwikkelde een werkgroep met wetenschappers van het RIVM, het Voedingscentrum en de HAS Hogeschool, onder regie van het ministerie van VWS, een methodiek en criteria voor 14 productgroepen en 64 subgroepen. Het doel van de Nationale Aanpak Productverbetering is om het aandeel producten met de meest gunstige samenstelling te verhogen van 25% naar 50% in 2030, terwijl het aandeel minst gunstige producten verschuift van 25% naar 10%.

Geen nieuws van EVMI meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag en donderdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief

 

Meer over
Lees ook
Inspiratiesessie: ‘NAPV-criteria in de praktijk’

Inspiratiesessie: ‘NAPV-criteria in de praktijk’

Tijdens de inspiratiesessie ‘NAPV-criteria in de praktijk’ op 8 november, lieten het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en de kennispartners zien welke stappen zij zetten om het systeem van de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) te verfijnen. Aan bod kwamen onder andere verbeterde transparantie van data en het meewegen van...

Campagne ‘goede koffie’ maakt bedrijven bewust van belang duurzame koffie op werkvloer

Campagne ‘goede koffie’ maakt bedrijven bewust van belang duurzame koffie op werkvloer

MVO Nederland, Fairtrade Nederland en Solidaridad lanceren Goede Koffie, een campagne die bedrijven bewust maakt van het belang van duurzame koffie met een eerlijke prijs op de werkvloer. Alleen als koffieboeren een goede prijs krijgen kunnen ze investeren in de toekomst en onduurzame praktijken zoals kinderarbeid voorkomen. De campagne richt zich specifiek...

Energie-intensieve branches luiden de noodklok met campagne ‘Laat het ons blijven maken’

Energie-intensieve branches luiden de noodklok met campagne ‘Laat het ons blijven maken’

Via de gezamenlijke campagne #laathetonsblijvenmaken luiden 17 energie-intensieve branches de noodklok en roepen zij de politiek op om op korte termijn hun ondernemers tijdelijk tegemoet te komen.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren