Informatiecampagne Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) start 28 juni

NAPV Campagne

Op 28 juni geeft Staatssecretaris Van Ooijen tijdens een digitale bijeenkomst het startsein voor een informatiecampagne over de Nationale Aanpak Productverbetering, onder het motto: ‘Elke stap telt. Samen op weg naar een verbeterde productsamenstelling in 2030’. Het ministerie van VWS roept de gehele levensmiddelensector op zich aan te melden voor de startbijeenkomst en de besloten LinkedIn-groep. Na de zomer volgt een reeks informatieve verdiepende sessies.

Tijdens de bijeenkomst doet het ministerie van VWS een oproep richting de voedingsindustrie om de samenstelling van bewerkte voedingsmiddelen te verbeteren, door actief deel te nemen aan de Nationale Aanpak Productverbetering. “In het kader van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling en het Nationaal Preventieakkoord zijn al stappen gezet naar een verbeterde samenstelling van bewerkte producten. Deze nieuwe aanpak versnelt en verbreedt deze beweging. Samen kunnen we het verschil maken en werken aan een gezondere samenleving”, aldus Staatssecretaris Van Ooijen.

Daarnaast gaan RIVM en het Voedingscentrum in op het nieuwe systeem en is er ruimte voor vragen en voorbeelden uit de praktijk. Ook geven alle sprekers vanuit hun eigen expertise tips over welke eerste stappen je kunt zetten om van start te gaan.

Elke stap telt

De bijeenkomst is onderdeel van een jaarlange informatiecampagne onder het motto ‘Elke stap telt. Samen op weg naar een verbeterde productsamenstelling in 2030’. Als onderdeel hiervan faciliteert het ministerie van VWS in najaar 2022 en voorjaar 2023 een reeks informatieve bijeenkomsten. Daarnaast worden er via een besloten LinkedIn-groep nieuws, informatiematerialen, goede voorbeelden en tips gedeeld.

Geïnteresseerden uit de gehele levensmiddelensector kunnen zich aanmelden voor de bijeenkomst op 28 juni via aanmelder.nl en voor de besloten LinkedIn-groep LinkedIn-groep.

Nationale Aanpak Productverbetering

De Nationale Aanpak Productverbetering is de opvolger van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling, dat eind 2020 afliep. Om invulling te geven aan de doelen van het Preventieakkoord, ontwikkelde een werkgroep met wetenschappers van het RIVM, het Voedingscentrum en de HAS Hogeschool, onder regie van het ministerie van VWS, een methodiek en criteria voor 14 productgroepen en 64 subgroepen. Het doel van de Nationale Aanpak Productverbetering is om het aandeel producten met de meest gunstige samenstelling te verhogen van 25% naar 50% in 2030, terwijl het aandeel minst gunstige producten verschuift van 25% naar 10%.

Geen nieuws van EVMI meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag en donderdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief

 

Meer over
Lees ook
Nestlé en Rode Kruis doneren boodschappenkaarten aan kwetsbare gezinnen

Nestlé en Rode Kruis doneren boodschappenkaarten aan kwetsbare gezinnen

Deze week is de laatste ‘Back to School’ actieweek van Nestlé en het Rode Kruis. Koop je een product van Nestlé bij Albert Heijn, dan doneert het bedrijf 10 cent aan het Rode Kruis. Het bedrag wordt omgezet in boodschappenkaarten die de stichting onder kwetsbare gezinnen verdeelt.

Klimaatcampagne bevatte bewust geen advies over minder vlees eten

Klimaatcampagne bevatte bewust geen advies over minder vlees eten

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) besloot de oproep om minder vlees te eten te schrappen uit een campagne om burgers aan te zetten meer klimaatbewust te leven. Te ‘politiek gevoelig’, aldus het ministerie van EZK en van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).

Campagne tegen zuivelverspilling

Campagne tegen zuivelverspilling

Met de publiekscampagne 'Kijk, ruik, proef en vouw' vraagt Zuivelpak aandacht voor de houdbaarheid van zuivel, in de hoop voedselverspilling tegen te gaan.