Ophef over 'racistisch' ijs van Unilever

29 juli 2009

WENEN – In Oostenrijk is ophef ontstaan over 'racistisch' ijs van Unilever.

De firma Eskimo, eigendom van Unilever, bracht een nieuwe ijssoort onder de naam ‘Mohr’ op de markt, wat ‘neger’ betekent. Diverse multiculturele groeperingen spraken schande van de actie.

Unilever heeft na alle commotie posters (zie foto) met daarop de tekst 'Ich will Mohr' inmiddels laten verwijderen.

Overigens is het bedrijf zich van geen kwaad bewust. 'Wij hebben de naam eerst laten onderzoeken en er was geen mens die er aanstoot aan nam', zegt een woordvoerster in Oostenrijkse media. Bovendien zou het woord verwijzen naar Oostenrijks gebak.

Ook in Duitsland ophef
Ook in Duitsland is ophef ontstaan over een benaming. Een mixdrankje van cola en witbier mag in Beieren voortaan geen ‘neger’ meer heten. Deze naam wordt op verzoek van de minister van Justitie, Beate Merk en de voorzitter van de horecabond geschrapt.

De minister vindt het woord racistisch en verzocht de horecabond daarom de naam niet meer te gebruiken. De horecabond heeft in een brief aan hotels, restaurants en cafés verzocht het mixdrankje voortaan Cola-Weisse te noemen.

Negerzoen
In Nederland stond in 2006 iedereen op zijn kop omdat het woord ‘negerzoen’ zou worden geschrapt als benaming van de zoete lekkernij. Uiteindelijk bleek een en ander een commerciële stunt van producent Buys.

Jodenhaasje
Twee jaar geleden werd een Apeldoornse restauranthouder beticht van discriminatie omdat hij een ‘Jodenhaasje’ op het menu had staan.

Het jodenhaasje draagt deze naam echter omdat het een stukje vlees is van de voorbout. Orthodoxe joden mogen geen vlees van de achterbout eten. Jacob vocht - zo leert de bijbel - immers met een engel die de heup van de aartsvader ontwrichtte. Sindsdien ligt er een taboe op vlees van de achtervoet.

Lees ook:
Rel rond Obama Fried Chicken (8 april 2009)
Buys verandert 'discriminerende' Negerzoen in Zoen (23 maart 2009)

Kijk in ons nieuwsarchief voor:
Alle berichten over ijs van Unilever

Altijd op de hoogte blijven?