Ingrediëntenindustrie maakt kennis met studenten

Young-IFFI-event-logo-300x190

Op 1 november vond het eerste Young IFFI event plaats in Utrecht. Het doel: studenten van onder andere Van Hall Larenstein, HAS Den Bosch, WUR en RUG in contact brengen met IFFI-leden en samen discussiëren over innovatie, betekenisvol ondernemen en generatiediversiteit op de werkvloer.

'De lieve generatie,' noemt dagvoorzitter Aart Bontekoning vertederd de millennials in de theaterzaal. 'Op de werkvloer is bescheidenheid typerend voor deze generatie.' Vandaar misschien dat die millennial zich vaak neerlegt bij werkomstandigheden die veel energie kosten. Bontekoning begint de dag meteen interactief. Hij gebied het publiek van de stoel te komen en in groepjes het gesprek aan te gaan over de vraag: waar krijg je energie van in je werk en wat kost energie? Niet iedere student in de zaal heeft stage- of werkervaring, maar toch lijkt het merendeel goed te weten wat ze wel en niet fijn vinden in een werkomgeving. Op nummer één staat het sociale aspect. Een open cultuur, fijn contact met collega’s, maar ook serieus genomen worden en waardering krijgen voor de bijdragen, wordt belangrijk gevonden. Ook vrijheid is voor de studenten een van de belangrijkste punten. ‘Het vertrouwen krijgen om een project op je eigen manier aan te pakken, en vervolgens te zien dat er ook echt iets mee gedaan wordt.’

Vrijheid en steun

Maar met die vrijheid kan een leidinggevende ook weer doorslaan, volgens studenten. In het diepe gegooid worden en geen of te weinig begeleiding krijgen, dat slurpt volgens de studenten energie. Het is een fout die vaak wordt gemaakt binnen bedrijven, bijvoorbeeld wanneer stagebegeleiders het te druk hebben om een stagiair fatsoenlijk te ondersteunen. Ook omslachtige procedures en regels, door Bontekoning pakkend samengevat als ‘bureaucratie’, zien de millennials als demotiverend. ‘Bureaucratie is een van de grootste ergernissen onder alle generaties. Manieren van werken hebben net als voedsel een houdbaarheidsdatum. Je ziet, als die verstreken is, verliest iedereen er energie op. De jongere generaties kunnen er het slechtst tegen.’

Marketing, Innovatie en productie

Vervolgens namen vertegenwoordigers van enkele leden van IFFI het woord om de inhoudelijke thema’s van de dag in te leiden. Ruud Peerbooms van Corbion, Renee Boerefijn van Bunge Loders Croklaan en Marcel Boon van DV Nutrition gaven hun visie op betekenisvol ondernemen en de vertaling daarvan naar marketing, innovatie en productie.

In de middag werkte jong en oud met elkaar in parallelsessies aan vraagstukken uit de praktijk. Aan de hand van deze gesprekken maakten Aart Bontekoning en zijn Generatietheater de problemen en uitdagingen tastbaar in rollenspellen.

Lees ook
Redactiestage bij onze Foodvakbladen

Redactiestage bij onze Foodvakbladen

Wij zoeken een nieuwe stagiair(e)! Kom jij ons team versterken? Je gaat aan de slag voor de websites, social media en de bladen. Je schrijft nieuwsberichten, artikelen, maakt vlogs, bezoekt congressen en beurzen en gaat op reportage.

WUR investeert miljoenen in onderzoek naar data science en AI

WUR investeert miljoenen in onderzoek naar data science en AI

Wageningen University & Research wil de komende jaren extra investeren in data sciences en kunstmatige intelligentie (AI). Dat meldt het platform Resource. WUR wil maar liefst drie nieuwe hoogleraren aantrekken, evenals een onderzoekcoördinator en zes deeltijd-experts. In totaal komt het neer op een extra investering van 800.000 euro per jaar...

Upfield wil onderzoekscentrum bouwen op Wageningen campus

Upfield wil onderzoekscentrum bouwen op Wageningen campus

Voedingsmiddelenconcern Upfield heeft plannen aangekondigd voor een eigen onderzoekscentrum op de campus van de Wageningen Universiteit. Het bedrijf geeft aan 50 miljoen euro te steken in de bouw van het Upfield Food Science Center. Ook wil Upfield een nieuw hoofdkantoor betrekken in Amsterdam. Upfield ontstond in 2018 door de verkoop van de margarinetak...