Ingrijpende veranderingen voor wereldwijde food retail

30 juli 2018

De distributie van voedingsmiddelen ondergaat snelle ontwikkelingen. Sneller dan ooit tevoren! Structuren, organisaties, positionering, offertes, partnerships… geen enkel onderdeel van de sector ontsnapt aan deze veranderingen. “Distributiemodellen worden compleet herzien en bovendien wemelt het van de innovaties die de sector nog beter profileren als laboratorium voor de wereldwijde voedingsmiddelenindustrie”, verklaart SIAL beursmanager Nicolas Trentesaux.

Hoe staat de huidige food retail ervoor?

Iedereen die boodschappen doet, constateert het: de huidige foodretail lijkt niet meer op dat van voorheen. Van winkelaanbod tot betaalmethode of levering, de transformatie is ingrijpend. En dit fenomeen zet voorlopig door, gedreven door de eetlust van consumenten, hongerig naar nieuwe producten. En tevens door de vindingrijkheid van de industrie, altijd in de voorhoede van innovatie. In tegenstelling tot andere sectoren, is de voedingsmiddelen distributie de afgelopen 30 jaar nauwelijks veranderd. Momenteel ondergaat deze sector juist een versnelde ontwikkeling. Nabijheid, diensten en hybridisatie zijn ongetwijfeld de belangrijkste kenmerken van deze revolutie. De wereldranglijst van grootste foodretailers is enorm in beweging de laatste jaren, waaronder bijvoorbeeld de opkomst van Amazon.

Spelen deze ontwikkelingen zich ook af op mondiaal niveau?

Inderdaad! Dit is goed te zien in oktober tijdens de SIAL Paris 2018, waar de aandacht uitgaat naar de mondiale food retail. Er is een sterke samenhang tussen de uitkomsten van onze vakspecialisten, de feedback van exposanten en bezoekers verspreid over het complete SIAL netwerk en de conclusies van onderzoeken in samenwerking met partnerorganisaties. De hele planeet is betrokken bij de huidige ontwikkelingen. Een globalisering van de voedingsmiddelen distributie die des te sterker is naarmate geuren en smaken de wereld afreizen naar andere plekken, zoals het internationale succes van de burger, van sushi of Frans stokbrood.

Leidt online verkoop tot minder smaakvariatie en grotere afstand tussen consument en product?

Misschien klinkt het enigszins verrassend, toch zou ik zeggen dat digitalisering juist een hulpmiddel is om de consument dichterbij het product te brengen! In de foodretail constateren we momenteel een effect van personalisatie. Enkele voorbeelden? Bijna overal wordt de verkoopruimte beperkt, het aantal kleine supermarkten, afhaalpunten en markten neemt toe, terwijl hypermarkten aan oppervlakte inleveren. In stadscentra wordt opnieuw geïnvesteerd door distributeurs die er eerder waren vertrokken; en korte aanvoerlijnen zijn succesvol!

Nabijheid wordt dus de essentiële waarde in de food retail?

Ik zou eerder spreken van een plezierige beleving! In feite staat de consument steeds dichterbij het product en kan steeds vaker proeven in de winkel! Hier draait het om: het delen en plezier overdragen dankzij dagelijkse producten! Een trend die een sterke weerklank vindt in de opkomst van ‘foodhallen’, zoals Eataly of de SIAL Paris,  die zich in 2018 meer dan ooit positioneert als het grootste foodhall evenement wereldwijd!

Wat of wie is momenteel de voortrekker van de retail sector?

Elk land is een model op zich. Wat betreft food retail kent elke regio nog steeds zijn eigen tradities, recepten en succesformules. In ieder land,  Canada, Indonesië Frankrijk of India, doe je boodschappen op een andere manier. China is momenteel wereldleider in deze sector en heeft het stokje overgenomen van Californië, die aan de wieg stond van food retail innovatie. Wat is de kracht van het Chinese model? De enorme capaciteit om communicatievermogen en diensten te ontwikkelen en om de consument te binden.

Aan de hand van welk voorbeeld kunt u de Chinese dynamiek omschrijven?

Uit het oogpunt van de consument zal ik een smaakvol voorbeeld geven. Eén van de grootste supermarktketens van het land, met vestigingen in alle grote steden, maakt gebruik van een uitstekende mobiele app met verschillende opties voor de gebruikers: online boodschappen doen en binnen een half uur thuis laten bezorgen, of een maaltijd bereid door een chef-kok, met door de klant gekozen ingrediënten,  of ter plekke producten kiezen en deze proeven in de cateringruimte van de supermarkt. Kortom, het regent mogelijkheden en alle professionals zetten zich in om de consument op simpele en transparante wijze van dienst te zijn!

De veranderende food sector heeft dus veel impact op de retail sector, met talloze innovaties die de markt verstoren. Hoe speelt de SIAL Paris 2018 hier op in?

De SIAL Paris zou ik omschrijven als de allergrootste supermarkt voor de foodindustrie. Alle trends die op korte, midden en lange termijn te ontdekken zijn in de winkelschappen, worden geïntroduceerd op de SIAL. Waarom? Omdat wij een laboratorium voor ideeën vormen, voor alle professionals en met name voor de distributie. Om de voortdurende ontwikkelingen van de retail sector te meten en erop te kunnen anticiperen, is een bezoek aan dit unieke laboratorium beslist de moeite waard!

Ontdek de laatste ontwikkelingen en belangrijkste innovaties voor food sector op de SIAL Paris, van 21 t/m 25 oktober 2018 in Paris-Nord Villepinte.

Altijd op de hoogte blijven?