Innoveren: ‘DarWin of DarOut?’

7 mei 2014

DEN BOSCH - “Als je vandaag doet wat je gisteren deed, ben je morgen out-of-business.” Die boodschap gaf Jan-Henk Bouman van Fountainheads mee tijdens het symposium Innoveren in de voedingsmiddelenindustrie. Hij liet aanwezigen de keuze: “Ben je DarWin of DarOut?”

In een tijd van exponentiële groei gaan de stappen volgens hem heel hard. “Het begin van exponentiële groei kan lineair lijken en daar zit de verrassing. Ineens is het er: het grote onbekende oftewel ‘The Great Unknown’.”

Anders kijken

“De eerste 3D-printer stamt uit 1985”, zei Bouman. “Nu pas beïnvloedt deze een breed scala aan vakgebieden." Aan vankelijk leek de groei lineair, maar plots gaat het om exponentiële groei en dan gaat het ineens hard en verstoort het huidige markten.

Volgens hem zagen drukkerijen die kansen eerst niet en hebben anderen die kansen nu benut. "Door anders te kijken zie je zoveel meer.”

Snelst aanpassen

Dit hoeven ook echt niet de bedrijven te zijn die het sterkst, slimst of het grootst zijn, vindt collega-spreker Wim van Rooijen van Fountainheads. “Uiteindelijk wint diegene die zich het snelst aanpast aan nieuwe omstandigheden.” Het gaat ook niet om het idee maar om wat je er mee doet, stelt hij.

Zo had Kodak in 1975 de digitale fotocamera ontwikkeld. “Omdat Kodak zo verliefd was op haar fotorolletjes, printpapier en printstraten en haar cashcows niet op tijd naar de slachtbank wenste te brengen, is het bedrijf in 2012 failliet gegaan.” De groei van de CCD-chip ging namelijk niet lineair maar exponentieel en het bedrijf legde het uiteindelijk af tegen nieuwe spelers, zoals Instagram.

Kodak-momentje

Koetsenmakers (met paardloze koetsen, oftewel auto’s), maar ook hotelketens (met startups als Airbnb), energiereuzen (zonne- en windenergie) en de muziekindustrie (met Napster, iTunes, Spotify en Google Play) beleefden of beleven alle hun Kodak-momentje. “Wat evolutie is voor de natuur is innovatie voor het bedrijven en organisaties.”

“Dus gaat het erom”, vervolgt Bouman, “Ben jij DarWin of DarOut?” oftewel “kun je je aanpassen aan veranderende omstandigheden?”. De wereld wordt volgens hem steeds transparanter. Kiezen jullie als voedingsmiddelenindustrie niet voor transparantie, dan doet de consument het wel.”

Macht aan consument

Hij wees op apps als BuyCott en boodschapp, waarmee de klant in de supermarkten zelf producten scant, om op basis van bijvoorbeeld duurzaamheidsaspecten of voedingswaarden al dan niet tot aankoop over te gaan. Denk volgens hem ook aan acties op internet en twitter, waardoor fabrikanten bijvoorbeeld genoodzaakt zijn om E-nummers uit hun producten te halen, zoals recentelijk Coca-Cola en Pepsi in de VS overkwam met E433.

Open source

Innoveren gaat dan ook niet meer om het hebben van patenten maar om open source. “Creëer met elkaar meer waarde dan alleen de cijfermatige waarde. Door op elkaars schouders te staan krijg je innovatieversnelling.”

Bouman raadt ieder aan de eigen Great Unknown te ontdekken. “En pas op voor jouw eigen Kodak-momentje. Het zit ook in jullie sector.”

Bekijk de volledige presentatie van Jan-Henk Bouman en Wim van Rooijen

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?