Inschrijving Jaarprijs Goede Voeding 2018 is geopend

jaarprijs Goede Voeding 2018

De Jaarprijs Goede Voeding wordt uitgereikt als stimulans voor initiatieven om het voedingspatroon te verbeteren. De prijs gaat ieder jaar naar voedingsbedrijven die hun producten gezonder hebben gemaakt met bijvoorbeeld minder zout, suiker en verzadigd vet, of meer vezels. Bedrijven kunnen hun product inschrijven tot en met 5 februari. De winnar wordt tijdens het Food Future Event op 5 april 2018 in Den Bosch bekend gemaakt.

Een jury onder leiding van Frans Kok, emeritus Humane Voeding bij Wageningen Universiteit, kiest uit de inzendingen drie genomineerden. Het publiek krijgt dan de tijd om online hun stem uit te brengen. Dit publieksoordeel weegt mee in de uiteindelijke beslissing van de jury.

Producten die in aanmerking komen voor de prijs voldoen aan de richtlijnen van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum of aan de criteria 'Dagkeuze' buiten de schijf.  Ook de communicatie rond een product en de aanzet tot gezonder gedrag tellen mee.

De jaarprijs voor Goede Voeding wordt in 2018 voor de twintigste keer uitgereikt. In 2017 won Albert Heijn de prijs met de producten Courgette-spaghetti, Bloemkoolrijst en Broccoli-rijst.

Lees ook:

Lees ook
Van suikerproducent tot suikerbietverwerker

Van suikerproducent tot suikerbietverwerker

Steeds meer voedselbedrijven weten waardevolle producten en materialen uit wat ooit hun restproducten waren te halen. Weinigen zijn hierin echter zo ver gevorderd als Royal Cosun.

SPA vermindert suikergehalte in frisdranken met 45%

SPA vermindert suikergehalte in frisdranken met 45%

Vanaf de lente van 2022 vernieuwt SPA de samenstelling van al hun frisdranken (bruisend en niet-bruisend). Voortaan bevatten de dranken 45 procent minder suiker en wordt er meer sap gebruikt. Ook krijgen alle frisdranken de benaming SPA Fruit.

Albert Heijn start met Nutri-score

Albert Heijn start met Nutri-score

Albert Heijn start met de volgende stap van de geleidelijke invoering van het onafhankelijke voedselkeuzelogo Nutri-Score. Dit logo helpt klanten bij het maken van een gezondere voedingskeuze. Het voedselkeuzelogo is te zien op 6.000 eigen-merkproducten, op elektronische prijskaartjes in winkels en op diezelfde producten in de bonusfolder, in de app...