'Inspelen op wensen ouderen biedt betere marges'

22 december 2014

Ouderen zijn nog altijd een vergeten doelgroep bij de ontwikkeling van nieuwe voedingsmiddelen. Hoewel deze consumenten de markt steeds meer gaan domineren, zijn producten niet specifiek afgestemd op hun wensen. Dit terwijl het fabrikanten 'gouden kansen' en betere marges kan opleveren.

Dat stelt ABN Amro in het rapport Babyboomers aan tafel. Nederland telt ruim 2,8 miljoen mensen tussen 60 en 75 jaar, onder wie een groeiend aantal alleenstaanden.

Meer tijd en aandacht

Babyboomers hebben door hun pensionering meer tijd en aandacht voor leuke dingen, zoals gezond en lekker eten. Ook zijn ze zelfredzamer dan voorheen en blijven ze langer thuis wonen, stelt de bank.

Bovendien verkeren ze in een goede gezondheid en zijn ze vermogend, al zijn ze soms ook arm en eenzaam.

Meer dan de helft van de ouderen is rationeel bij het kopen van voeding en is daadwerkelijk op zoek naar tastbare voordelen, meldt het rapport. Zij laten zich minder snel ‘verleiden’ en zijn gevoelig voor ‘eerlijke en transparante informatie’.

Helft wil meer betalen

Gezondheid speelt volgens het rapport een belangrijke rol. En met name vrouwen kiezen producten op basis van hun besteedbaar inkomen. Verder zegt een kwart dagelijks of wekelijks eten te moeten weggooien. Bijna de helft geeft aan naar verhouding meer te willen betalen voor kleinere portieverpakkingen.

Producenten kunnen hierop inspelen, alleen al via juiste portiegroottes, kleinere, hersluitbare verpakkingen (tegen mogelijk betere marges) met duidelijke informatie over de bereidingswijze en gezondheidsvoordelen en producten die appelleren aan ‘gemak’, ’lekker’ en ‘gezond’.

Samenwerken met retailers

Om de groeiende groep ouderen goed te kunnen bedienen, adviseert ABN Amro producenten en retailers om de handen ineen te slaan.

“Door exclusief samen te werken met één of meerdere retailers kunnen (huismerk)producenten de supermarkten helpen onderscheidend vermogen in het schap te bieden”, zegt Rob Morren, sector banker food van ABN Amro. “Zo kunnen zij de handen ineenslaan om de groeiende groep ouderen in de supermarkt te bedienen.”

Druk op volumes

Verder is samenwerking nodig vanwege toenemende druk op de volumes, door vergrijzing (minder eten), gezondheid (minder eten) en het tegengaan van verspilling. Samenwerking leidt tot een betere onderhandelingspositie bij retailers en dus margegroei.

Wel raadt het rapport fabrikanten aan bewust een strategie kiezen: gaan voor de allerlaagste prijs of voor maximale toegevoegde waarde.

Ook raadt de bank bij het ontwikkelen van nieuwe producten, specifiek voor ouderen aan, de doelgroep actief te betrekken bij productontwikkeling. Dit mede omdat de groep ouderen niet universeel is. Er zijn alleen al verschillen op het gebied van emoties over voeding.

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven?