Albert Heijns Instock gaat zelfstandig verder

1920_instock-708489

Het initiatief Instock van vier medewerkers van Albert Heijn, dat voedselverspilling op de kaart zet, gaat zelfstandig verder. De onderneming die vierenhalf jaar geleden begon met een pop-up restaurant waar werd gekookt met ‘afdankertjes’ is inmiddels uitgegroeid tot een succesvolle organisatie met drie volwaardige restaurants en een aantal eigen producten.

Als zelfstandig bedrijf zet Instock de deur open voor samenwerking met andere bedrijven die reststromen hebben. Op deze manier hopen ze meer mensen en bedrijven te motiveren om mee te helpen tegen voedselverspilling door een bestemming te geven aan onverkochte producten. Ondanks dat Instock zelfstandig verder gaat, zal de samenwerking met Albert Heijn blijven bestaan. De bruikbare onverkochte producten van de supermarkt zullen nog steeds terug te vinden zijn op het menu van de restaurants.

Samen tegen verspilling

Om voedselverspilling nog verder te bestrijden wil Instock door eigen producten aan te bieden ook andere horecabedrijven stimuleren om met reststromen te werken. Telers kunnen middels de nieuwe opzet hun groente en fruit rechtstreeks aanbieden aan horecabedrijven. Doordat restaurateurs de buitenbeentjes kunnen inkopen tegen lagere prijzen, wordt het interessant voor hen om zo bij te dragen aan de vermindering van voedselverspilling. Telers hoeven op deze manier hun minder mooie producten niet weg te gooien.

Snacktomaatjes

Afgelopen zomer heeft Instock nog zo’n 500.000 snacktomaatjes gered van verspilling. Deze waren onverkoopbaar omdat ze door aanhoudende hitte lichte rimpeltjes en deukjes hadden gekregen. Via een berichtje op sociale media werden consumenten uitgenodigd om een bakje of zakje tomaatjes te komen ophalen. Hier is massaal op gereageerd en alle tomaatjes hadden in een mum van tijd een goede bestemming.

Ontstaan

Het initiatief Instock ontstond in 2014 tijdens een interne competitie van Young Ahold. Vier Albert Heijn medewerkers bedachten een goede bestemming voor onverkochte AGF producten. De overgebleven versproducten, eventueel met schoonheidsfoutjes, werden gebruikt in gerechten in het succesvolle Instock pop-up restaurant. Met de hulp van Albert Heijn is het initiatief doorgegroeid tot een onderneming die op dit moment drie succesvolle restaurants (Amsterdam, Utrecht en Den Haag) runt en verschillende producten en kookboeken op de markt heeft gebracht.

Lees ook
Blockchain voor een betere wereld

Blockchain voor een betere wereld

In dit tweede deel van onze grondige duik in de wereld van de blockchain kijken we naar de potentie van transparante ketens om uitbuiting, kinderarbeid en slavernij de wereld uit te helpen. Kan blockchain keurmerken als Fairtrade en Rainforest Alliance overbodig maken? Sinds vorig najaar kunnen klanten van Albert Heijn via een code op de fles de herkomst...

Albert Heijn wint Jaarprijs Goede Voeding met linzenfusilli

Albert Heijn wint Jaarprijs Goede Voeding met linzenfusilli

Albert Heijn sleept voor het derde jaar op rij de Jaarprijs Goede Voeding in de wacht. Dit keer met de biologische Fusilli alle lenticchie. De jury bewonderde de productontwikkelaars die er in geslaagd zijn van de relatief 'droge' linzen een eiwit- en vezelrijke pasta te maken die er aan bij kan dragen dat Nederlanders meer peulvruchten binnenkrijgen....

Albert Heijn koopt online gezondheidsplatform FoodFirst Network

Albert Heijn koopt online gezondheidsplatform FoodFirst Network

Albert Heijn neemt het 'Netflix van gezond eten en leven' FoodFirst Network over. Op het lifestyleplatform krijgen betalende abonnees tips en advies over voeding, bewegen, slaap en ontspanning. Bekende gezichten van het platform zijn Rudolph van Veen en Irene Moors. De Hoogleraren Jaap Seidell en Hanno Pijl ondersteunen het initiatief.