Internationale samenwerking helpt invoering Nutri-Score

nutriscore

Een samenwerking tussen autoriteiten van Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Spanje en Zwitserland moet de uitrol van voedingslabel Nutri-Score in goede banen leiden. Er zijn een Stuurgroep en Wetenschappelijk comité opgericht.

De Stuurgroep brengt de vertegenwoordigers samen die verantwoordelijk zijn voor de toepassing en uitrol van Nutri-Score in elk land. Op 25 januari jl. was de eerste vergadering. De samenwerking moet het gebruik van het voedingslabel door levensmiddelenbedrijven vergemakkelijken. Daarnaast heeft de Stuurgroep als doel kleine bedrijven tegemoet te komen en een link met consumenten te creëren door middel van efficiënte en gemeenschappelijke procedures.

Het Wetenschappelijk comité controleert ondertussen of Nutri-Score doet wat het moet doen. Met andere woorden: pakt het systeem inderdaad gunstig uit met betrekking tot de gezondheid van consumenten? De logo's moeten daarnaast in lijn staan met voedingsrichtlijnen. Het comité vergaderde voor het eerst hierover op 12 februari jl.

Over Nutri-Score

Op het logo van de Nutri-Score staan vijf categorieën, A t/m E - variërend in kleur van donkergroen (A) naar rood (E). De score geeft aan hoe 'gezond' een product is ten opzichte van andere opties in dezelfde categorie. Het label moet de consument helpen voor gezondere producten te kiezen. Onderzoek van de Universiteit Gent toont aan dat Nutri-Score daar inderdaad in slaagt. In het persbericht van Rijksoverheid lees je meer over de implementatie van Nutri-Score.

Lees ook
Microplastics in voedselverpakkingen: Reëel risico of verwaarloosbare impact?

Microplastics in voedselverpakkingen: Reëel risico of verwaarloosbare impact?

We leren steeds meer over microplastics. En dan vooral waar we ze kunnen vinden. Een van die potentiële microplasticbronnen zijn plastic voedselverpakkingen. Krijgen we via deze verpakkingen ook microplastics binnen? En hoe erg is dat? De vragen zijn simpel, maar de antwoorden verre van. Dat heeft vooral te maken met de relatieve nieuwheid van...

Schuttelaar & Partners en EVMI op zoek naar data

Schuttelaar & Partners en EVMI op zoek naar data

Milieuorganisaties, burgers en overheden: Iedereen lijkt te gruwen van plastic verpakkingen. En zeker van het afval dat dat met zich meebrengt. Waarom blijft het gebruik van plastic dan toch groeien, evenals de afvalberg die dat met zich meebrengt?  Auteur: Erik Kruisselbrink Foto’s: De Brabandere, Colruyt, Erik Kruisselbrink, Pack4food Genoeg...

Lidl aan de slag met Eco-Score

Lidl aan de slag met Eco-Score

Na de Belgische supermarktketen Colruyt waagt ook de Duitse discounter Lidl zich aan de 'Eco-Score'. Een nieuw label dat consumenten wil helpen in één oogopslag een duurzame keuze te maken.