Internationale samenwerking helpt invoering Nutri-Score

nutriscore

Een samenwerking tussen autoriteiten van Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Spanje en Zwitserland moet de uitrol van voedingslabel Nutri-Score in goede banen leiden. Er zijn een Stuurgroep en Wetenschappelijk comité opgericht.

De Stuurgroep brengt de vertegenwoordigers samen die verantwoordelijk zijn voor de toepassing en uitrol van Nutri-Score in elk land. Op 25 januari jl. was de eerste vergadering. De samenwerking moet het gebruik van het voedingslabel door levensmiddelenbedrijven vergemakkelijken. Daarnaast heeft de Stuurgroep als doel kleine bedrijven tegemoet te komen en een link met consumenten te creëren door middel van efficiënte en gemeenschappelijke procedures.

Het Wetenschappelijk comité controleert ondertussen of Nutri-Score doet wat het moet doen. Met andere woorden: pakt het systeem inderdaad gunstig uit met betrekking tot de gezondheid van consumenten? De logo's moeten daarnaast in lijn staan met voedingsrichtlijnen. Het comité vergaderde voor het eerst hierover op 12 februari jl.

Over Nutri-Score

Op het logo van de Nutri-Score staan vijf categorieën, A t/m E - variërend in kleur van donkergroen (A) naar rood (E). De score geeft aan hoe 'gezond' een product is ten opzichte van andere opties in dezelfde categorie. Het label moet de consument helpen voor gezondere producten te kiezen. Onderzoek van de Universiteit Gent toont aan dat Nutri-Score daar inderdaad in slaagt. In het persbericht van Rijksoverheid lees je meer over de implementatie van Nutri-Score.

Lees ook
Lidl aan de slag met Eco-Score

Lidl aan de slag met Eco-Score

Na de Belgische supermarktketen Colruyt waagt ook de Duitse discounter Lidl zich aan de 'Eco-Score'. Een nieuw label dat consumenten wil helpen in één oogopslag een duurzame keuze te maken.

Miko Pac overgenomen door Paccor

Miko Pac overgenomen door Paccor

Paccor, Duitse producent van verpakkingsmiddelen, neemt de verpakkingsdivisie van het Belgische bedrijf Miko over.

Bijna helft Nederlanders vindt dagelijks vlees eten niet meer van deze tijd

Bijna helft Nederlanders vindt dagelijks vlees eten niet meer van deze tijd

Bijna de helft van de Nederlanders vindt dagelijk vlees eten niet meer van deze tijd. Om precies te zijn 48 procent. Dat blijkt uit de Vleesvervangers Monitor van onderzoeksbureau Markteffect.