Internationale samenwerking helpt invoering Nutri-Score

nutriscore

Een samenwerking tussen autoriteiten van Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Spanje en Zwitserland moet de uitrol van voedingslabel Nutri-Score in goede banen leiden. Er zijn een Stuurgroep en Wetenschappelijk comité opgericht.

De Stuurgroep brengt de vertegenwoordigers samen die verantwoordelijk zijn voor de toepassing en uitrol van Nutri-Score in elk land. Op 25 januari jl. was de eerste vergadering. De samenwerking moet het gebruik van het voedingslabel door levensmiddelenbedrijven vergemakkelijken. Daarnaast heeft de Stuurgroep als doel kleine bedrijven tegemoet te komen en een link met consumenten te creëren door middel van efficiënte en gemeenschappelijke procedures.

Het Wetenschappelijk comité controleert ondertussen of Nutri-Score doet wat het moet doen. Met andere woorden: pakt het systeem inderdaad gunstig uit met betrekking tot de gezondheid van consumenten? De logo's moeten daarnaast in lijn staan met voedingsrichtlijnen. Het comité vergaderde voor het eerst hierover op 12 februari jl.

Over Nutri-Score

Op het logo van de Nutri-Score staan vijf categorieën, A t/m E - variërend in kleur van donkergroen (A) naar rood (E). De score geeft aan hoe 'gezond' een product is ten opzichte van andere opties in dezelfde categorie. Het label moet de consument helpen voor gezondere producten te kiezen. Onderzoek van de Universiteit Gent toont aan dat Nutri-Score daar inderdaad in slaagt. In het persbericht van Rijksoverheid lees je meer over de implementatie van Nutri-Score.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Pitch je verpakkingsconcept tijdens de Bunzl Pitch Day 2023

Pitch je verpakkingsconcept tijdens de Bunzl Pitch Day 2023

Bunzl Retail & Industry organiseert samen met Janssen Packaging de Bunzl Pitch Day op 11 mei 2023. Tijdens deze dag kunnen ondernemers, startups en studenten hun verpakkingsinnovatie pitchen aan juryleden uit de Food, Non-Food en E-commerce markt.

Nieuwe Upfront-producten met ‘transparante’ verpakking

Nieuwe Upfront-producten met ‘transparante’ verpakking

Zes nieuwe producten van Upfront liggen sinds 13 februari in het schap bij Albert Heijn. Upfront produceert eiwitrepen, proteïnepoeder en chips met een bijzondere verpakking. Ze gebruiken geen kleur en de ingrediënten en voedingswaarden staan op de voorkant van de verpakking. Upfront heeft als missie volledige transparantie standaard te maken binnen...

Wegwerpzakjes voor groente en fruit verdwijnen uit de supermarkt

Wegwerpzakjes voor groente en fruit verdwijnen uit de supermarkt

Dit jaar verdwijnen de eenmalige zakjes voor groenten en fruit uit vijf Nederlandse supermarkten. In plaats daarvan kunnen de klanten gebruik maken van herbruikbare zakjes die zij thuis kunnen wassen. Met dit gezamenlijke initiatief verwachten de supermarktketens jaarlijks zo’n 126 miljoen plastic en 10 miljoen papieren zakjes te besparen.