Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Supermarkt-persoon-zondergezicht_MichealBurrows_Pexels

Door biologische groente en fruit bij elkaar te leggen kan de verkoop met 60% stijgen, blijkt uit een 10-weekse pilot in twee supermarkten in Brabant, uitgevoerd door BioNederland en het GroentenFruit Huis. De pilot dient als testcase voor de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’.

De pilot werd uitgevoerd in een filiaal van Jumbo en Plus en diende voornamelijk als test voor de effectiviteit van interventies in de supermarkt voor het stimuleren van de verkoop van biologische producten. Met name extra schapruimte (ca 40% meer verkoop) en het bij elkaar leggen van biologische producten (60% meer verkoop) bleken zeer effectief. Ook communicatie voor het schap en in de winkel droegen bij aan een hogere verkoop (tot 14% meer). Uit een eerdere pilot met zuivel bleek al dat de verkoop van biologische melk met gemiddeld 47% steeg door kleine aanpassingen in het schap en communicatie op de winkelvloer.

Bart Fischer, Ondernemer en retail expert, leidde de pilot: “Door biologische producten bij elkaar te leggen, steeg de verkoop met 60%. Interventies op schapruimte waren enorm succesvol, maar ook de rol van communicatie moet niet worden onderschat, die informeert consumenten waarom biologisch een goede keuze is.”

Europese campagne

De inzichten uit de pilot worden meegenomen in de uitvoering van de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’, waarbij gedurende drie jaar wordt ingezet op nudging in zowel online als fysieke supermarkten. Door middel van nudging, ofwel subtiele aanpassingen in de winkelomgeving wordt de keuze voor biologisch gestimuleerd. Bionext, de ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding en initiatiefnemer van de campagne, wil graag met meer Retailpartijen in gesprek omtrent de mogelijkheden.

Green Deal

Het stimuleren van de verkoop van biologische producten moet bijdragen aan het doel van de Europese Green Deal, van gemiddeld 25% biologisch landbouwareaal in 2030. Het Nationaal Actieplan van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit dat in september komt, moet ervoor zorgen dat het huidige aandeel biologisch landbouwareaal van 4,6% in Nederland flink gaat groeien.

Geen nieuws van EVMI meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag en donderdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief

 

Lees ook
Nieuwe criteria voor voedingskeuzelogo Nutri-Score

Nieuwe criteria voor voedingskeuzelogo Nutri-Score

De criteria voor het voedingslabel Nutri-Score wordt aangepast. Tegen het einde van dit jaar krijgt het systeem een update.

Aantal bestrijdingsmiddelen in aardbeien uit supermarkten toegenomen

Aantal bestrijdingsmiddelen in aardbeien uit supermarkten toegenomen

Uit een steekproef uitgevoerd door PAN Nederland lijkt het erop dat het gemiddelde gehalte van bestrijdingsmiddelen in aardbeien uit supermarkten iets is gestegen ten opzichte van vorig jaar. Bij Coop werden het hoogste aantal residuen aangetroffen. Ook scoren aardbeien met het keurmerk ‘On the way to PlanetProof’ bij Aldi en Jumbo niet beter dan andere...

Future Food Group lanceert vernieuwde biologische vleesvervangers

Future Food Group lanceert vernieuwde biologische vleesvervangers

Future Food Group start met het merk The Veggie Lovers voor hun biologische vleesvervangende producten. Tijdens Biofach van 26 tot 29 juli worden de vernieuwde producten van Future Food Group onder het merk geïntroduceerd.