Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Supermarkt-persoon-zondergezicht_MichealBurrows_Pexels

Door biologische groente en fruit bij elkaar te leggen kan de verkoop met 60% stijgen, blijkt uit een 10-weekse pilot in twee supermarkten in Brabant, uitgevoerd door BioNederland en het GroentenFruit Huis. De pilot dient als testcase voor de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’.

De pilot werd uitgevoerd in een filiaal van Jumbo en Plus en diende voornamelijk als test voor de effectiviteit van interventies in de supermarkt voor het stimuleren van de verkoop van biologische producten. Met name extra schapruimte (ca 40% meer verkoop) en het bij elkaar leggen van biologische producten (60% meer verkoop) bleken zeer effectief. Ook communicatie voor het schap en in de winkel droegen bij aan een hogere verkoop (tot 14% meer). Uit een eerdere pilot met zuivel bleek al dat de verkoop van biologische melk met gemiddeld 47% steeg door kleine aanpassingen in het schap en communicatie op de winkelvloer.

Bart Fischer, Ondernemer en retail expert, leidde de pilot: “Door biologische producten bij elkaar te leggen, steeg de verkoop met 60%. Interventies op schapruimte waren enorm succesvol, maar ook de rol van communicatie moet niet worden onderschat, die informeert consumenten waarom biologisch een goede keuze is.”

Europese campagne

De inzichten uit de pilot worden meegenomen in de uitvoering van de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’, waarbij gedurende drie jaar wordt ingezet op nudging in zowel online als fysieke supermarkten. Door middel van nudging, ofwel subtiele aanpassingen in de winkelomgeving wordt de keuze voor biologisch gestimuleerd. Bionext, de ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding en initiatiefnemer van de campagne, wil graag met meer Retailpartijen in gesprek omtrent de mogelijkheden.

Green Deal

Het stimuleren van de verkoop van biologische producten moet bijdragen aan het doel van de Europese Green Deal, van gemiddeld 25% biologisch landbouwareaal in 2030. Het Nationaal Actieplan van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit dat in september komt, moet ervoor zorgen dat het huidige aandeel biologisch landbouwareaal van 4,6% in Nederland flink gaat groeien.

Geen nieuws van EVMI meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag en donderdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief

 

Lees ook
Nespresso maakt biologisch afbreekbare koffiecups

Nespresso maakt biologisch afbreekbare koffiecups

Na drie jaar onderzoek en ontwikkeling komt Nespresso met biologisch afbreekbare koffiecups. In de lente start een pilot met deze cups in Frankrijk en Zwitserland. Papier vormt de basis van de nieuwe cups. Binnen een jaar wil Nespresso het product ook op andere Europese markten brengen.

82% van de Nederlanders let dagelijks op voeding

82% van de Nederlanders let dagelijks op voeding

Het overgrote deel van de Nederlanders (82%) zegt dagelijks bewuste voedingskeuzes te maken. Men let daarbij meer op het eten van voldoende groente en fruit dan op suiker- en vetinname. Toch is voor slechts 1% gezond eten en drinken inmiddels een gewoonte. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim...

Weinig verbetering op de Superlijst Gezondheid 2022

Weinig verbetering op de Superlijst Gezondheid 2022

Ongezonde producten voeren nog altijd de boventoon in de aanbiedingen, het assortiment en de inrichting van supermarkten. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde Superlijst Gezondheid 2022. Supermarkten beloofden in het Nationaal Preventieakkoord (2018) consumenten te stimuleren gezonder te eten en te drinken.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren