Investering van 31 miljoen dollar voor Meatless Farm

Meatless Farm_gehakt

De vleesvervangers van de Britse producent Meatless Farm moeten in de schappen van de Nederlandse supermarkten komen te liggen. Het bedrijf haalde eind 2020 31 miljoen dollar op voor verdere groei van het bedrijf. Het nieuwe internationale hoofdkantoor staat in Amsterdam.

In het Verenigd Koninkrijk liggen de producten van Meatless Farm al bij de vier grote supermarkten Tesco, Sainsbury's, Morrisons en Asda en is daar het snelst groeiende ‘plantbased' merk. In Nederland zijn de producten zijn al verkrijgbaar via online supermarkt Crisp en bezorgservices Gorillas en Thuisbezorgd.

Vechtmarkt

Erwin Meijer is verantwoordelijk voor de Nederlandse operatie en de verdere Europese uitrol. Hij heeft meer dan 25 jaar retail-ervaring. "Vleesvervangers worden steeds meer een serieuze concurrent van vlees." Hij ziet de markt voor vleesvervangers groeien. "Wij begrijpen dat dit een vechtmarkt gaat worden. Maar wij denken als geen ander dat we daar thuishoren en doen er alles aan om de consument kennis te laten maken met onze producten. In Engeland zijn we de snelst groeiende partij op het gebied van vleesvervangers en we hebben hoge verwachtingen van de Nederlandse markt."

Vleesvervangers

De producten van Meatless Farm onderscheiden zich volgens het bedrijf door de versheid en zijn niet voorgekookt. De vleesvervangers worden gemaakt van peulvruchten zoals erwten, afkomstig van een collectief van boeren. Bijvoorbeeld de burger wordt gemaakt op basis van erwteneiwit en bevat geen soja of gluten.

Investering

Om verder te kunnen groeien haalde Meatless Farm een investering van 31 miljoen dollar op. Meijer: "We willen nog groter worden in het VK en de rest van de wereld. Daarnaast hebben we plannen om een eigen productiefaciliteit in Canada op zetten om zo alle eigen gekweekte en geteelde ingrediënten zelf te verwerken. Op dit moment hebben we al hamburgers, meatballs, schnitzels en vele andere vleesvervangers voor consumenten en de horeca. Maar we willen nog meer nieuwe producten ontwikkelen. Vleesvervangers is wat ons betreft nog maar het begin. "

Meatless Farm

De Deense ondernemer Morten Toft Bech richtte in 2016 Meatless Farm op. In 2018 lanceerde het bedrijf zijn originele verse gehakt in Sainsbury's en is nu een van de snelst groeiende plantaardige merken in het Verenigd Koninkrijk De producten zijn verkrijgbaar in 24 landen in samenwerking met grote retail- en foodservicepartners.  Meatless Farm is gevestigd in Amsterdam.

 

Thema's
Lees ook
Opboksen tegen de grote spelers

Opboksen tegen de grote spelers

Als jonge ondernemer is het niet altijd even makkelijk om tegen de grote spelers in de voedingsmiddelenindustrie op te boksen. Maar Margje Pijpker (30) en haar vriend Renco Schipper (30) lukte het met hun plantaardig en duurzaam snackmerk.

Column: Ook plantaardig?

Column: Ook plantaardig?

Ook FrieslandCampina doet mee aan de energie- en de eiwittransitie. Hoe? Door naast zuivel ook ruimte te maken voor plantaardige producten. Eerder dit jaar kwam FrieslandCampina met een klimaatplan met scherpe doelstellingen voor 2030. Wat betreft de energietransitie zijn de maatregelen drastisch. Uiterlijk 2050 willen wij netto-klimaatneutraal produceren....

Middelpunt in  plaats van moetje

Middelpunt in plaats van moetje

Plantaardig de norm: de missie van Danielle Mol. Wat begon met een oproep op LinkedIn, groeide uit tot The GreenUp Company. De groeistrateeg helpt bedrijven naar een markt-leiderspositie. “Leveranciers moeten worden uitgedaagd.”

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren