ISO-norm voor duurzaamheidskeurmerken

keurmerken oerwoud

De laatste jaren hebben duurzaamheidskeurmerken een grote vlucht genomen. Voor consumenten kan dit verwarrend zijn. Wat is de betekenis en waarde van een keurmerk? De Internationale Organisatie voor Standaardisatie (ISO) stelt daarom voor om een norm voor duurzaamheidskeurmerken op te stellen. Belanghebbenden kunnen hier online hun mening over geven.

Duurzaamheidskeurmerk

In 2007 organiseerde ISO al een workshop over de vraag of consumenten duurzaamheidskeurmerken kunnen vertrouwen. Hieruit kwam naar voren dat het voor consumenten belangrijk is om te weten wat een goed duurzaamheidskeurmerk is en dat het goed is om afspraken te maken over kenmerken van een geloofwaardig keurmerk.

Autoriteit Consument & Markt (ACM) publiceerde afgelopen jaar een rapport over dat het vertrouwen in keurmerken in gevaar is. Er zijn zoveel keurmerken dat consumenten geen onderscheid meer kunnen maken tussen goede en slechte.

ISO-norm

In december 2016 pakte een werkgroep binnen ISO deze discussie weer op. Ze hebben een aanbeveling gedaan voor het ontwikkelen van een norm voor duurzaamheidskeurmerken. Deze norm krijgt de vorm van een Technische Specificatie. Er worden onder meer criteria opgenomen die betrekking hebben op geloofwaardigheid, helderheid, transparantie, niet misleidend, adequate informatie en traceerbaarheid.

De norm definieert niet wat duurzaamheid is. De norm moet duidelijk maken wat een geloofwaardig duurzaamheidskeurmerk is. Er is een online vragenlijst ontwikkeld waar belanghebbenden een reactie kunnen achterlaten. De deadline voor reacties is 1 oktober 2017.

Lees ook:

   
Lees ook
Groei Europese zeewiermarkt stimuleert teelt tussen windparken op Noordzee

Groei Europese zeewiermarkt stimuleert teelt tussen windparken op Noordzee

Europeanen gaan steeds meer zeewier eten. De toenemende vraag is een stimulans voor de Europese zeewierproductie. Deze is momenteel nog minimaal, het grootste deel van zeewier wordt geïmporteerd uit Azië. Maar in 2030 kan een kwart van de Europese zeewiermarkt afkomstig zijn van zeewier, gekweekt in de offshore windparken in de Noordzee.

Tony's Chocolonely verwijderd van slaafvrije chocolade-lijst

Tony's Chocolonely verwijderd van slaafvrije chocolade-lijst

Volgens de organisatie Slave Free Chocolate voldoet Tony's Chocolonely niet meer aan de voorwaarden om bestempeld te worden als chocolade die zonder illegale arbeid is geproduceerd. Sinds een paar maanden staat het Nederlandse merk niet meer op de lijst van de Amerikaanse NGO.

Hoeveel invloed hebben supermarkten op duurzame consumentenkeuzes?

Hoeveel invloed hebben supermarkten op duurzame consumentenkeuzes?

Onafhankelijk onderzoeksinstituut Questionmark is een vergelijkingsonderzoek gestart naar de duurzaamheid van supermarkten. Uit de resultaten volgt een publieke ranglijst die laat zien in hoeverre supermarkten de consument helpen om duurzaam te eten.